Het Rijks wil nu al uitbreiden: meer dan proefballon?

AMSTERDAM - Nog geen 365 dagen is zijn Rijksmuseum open, na een verbouwing van tien eindeloos voortmodderende jaren. En precies nu komt Pijbes met een idee: hij wil verbouwen. O nee: hij 'acht het niet ondenkbaar dat een uitbreiding aan het gebouw in de toekomst nodig is om de collectie te blijven etaleren'. Maar dat past niet in een krantenkop, dat weet ook Wim Pijbes, dus dit is wat AD, Het Parool en NOS vrijdag meldden: 'Rijks wil uitbreiden'.


Heeft Pijbes de nobele kunst van het proefballonblazen afgekeken van politici? 'Ik heb geen voorbehoud', zegt hij vanuit Florence aan de telefoon. 'Ik zet een stip aan de horizon. Als je groeit, moet je vooruit kijken. Ik wil bewegen. Bewegen is iets anders dan stilstaan.'


Oké. Maar weet men in het museum zelf hier al van of wordt de trein in gang gezet via de media? Hij heeft het er wel over gehad met zijn directeur Collecties Taco Dibbits, zegt hij: 'Maar het is zeker een strategische beslissing, om nu te zeggen: we gaan vooruit en we gaan het realiseren.'


Wat precies? 'Er is meer ruimte nodig voor de 20ste eeuw. Die heeft in het museum de minste vierkante meters. Het is de jongste eeuw, de meest verse. Er is groeipotentie. We willen meer ruimte geven aan de Tweede Wereldoorlog, aan de jaren zestig, de verzuiling, en de kunst.' Welke kunstenaars, dat wil de directeur niet zeggen: 'dat drijft de prijs alleen maar op. Willem de Kooning, inderdaad, en Schoonhoven. Maar die is ook erg goed vertegenwoordigd in de Collectie Nederland. Ik denk ook in mogelijke langdurige bruiklenen.'


Het is snel, en het is verrassend. De 20ste- eeuwse afdeling, op twee zolderetages van het Rijksmuseum, werd vorig jaar het meest bekritiseerd. Te onvolledig, zei de een, te vers voor reflectie. De grootste kritiek kwam uit de hoek van de historici: één concentratiekampjas en een schaakspel, om de hele oorlog en Holocaust te representeren, doet de massaliteit en de invloed van de oorlog tekort. Heeft Pijbes naar zijn critici geluisterd? 'Tuurlijk, tuurlijk, dat is ook zo. We hebben goed geluisterd. Maar het idee is niet uit zwakte geboren. We zien potentie.'


Een nieuwe vleugel voor de 20ste eeuw, hoe zouden de collega-musea aan het plein daarover denken? Het Van Goghmuseum en het Stedelijk hebben immers beide ook vermaarde collecties van vroegmoderne kunst? 'Het Van Gogh doet goed wat het Van Gogh doet: de kunstenaars uit de tijd van Van Gogh tonen. Het Stedelijk is ook in beweging. Hun collectie wordt ook steeds historischer en staan voor keuzes hoe die te tonen.'


Wordt dat geen concurrentie aan het Museumplein? 'Mondriaan zie je overal in een andere context. Het Stedelijk heeft een internationale collectie, die ze tonen in een kunstcontext. Wij zijn meer op nationale kunstenaars gericht die we in historische context tonen. En we hebben een heel ander publiek.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden