nieuws

Het reusachtige beeld van de Romeinse keizer Constantijn heeft na 500 jaar zijn verloren vinger terug

Het reusachtige standbeeld van de Romeinse keizer Constantijn in Rome telt weer vijf vingers. De ontbrekende wijsvinger dook na vijfhonderd jaar op in het Louvre in Parijs.

De wijsvinger van Constantijn zit er weer op. Beeld EPA
De wijsvinger van Constantijn zit er weer op.Beeld EPA

De vreugde van de hereniging lijkt van korte duur: het Louvre heeft de bronzen vinger slechts uitgeleend voor de komende vijf jaar.

In de Capitolijnse Musea in Rome bevinden zich het hoofd, de hand en een globe – een symbool van keizerlijke macht – van een kolossaal standbeeld van keizer Constantijn de Grote (273 - 337 na Christus). Aan de bronzen hand van ongeveer anderhalve meter ontbrak naast enkele vingerkootjes al eeuwenlang de gehele wijsvinger. Museum het Louvre had de vinger onjuist gecategoriseerd, namelijk als een teen.

In 2018 deed de Franse wetenschapster Aurelia Auzema onderzoek naar lastechnieken toen haar oog viel op de ‘teen’. Ze legde de link met het antieke beeld van de Romeinse keizer, waarna het Louvre een replica van het stuk naar Rome opstuurde. De bronzen vinger van maar liefst 38 centimeter lang bleek precies te passen.

De antieke wijsvinger behoorde lange tijd tot de privécollectie van de 19e eeuwse Italiaanse bankier en kunstverzamelaar Giampietro Campana. Hij bezat een van de grootste collecties Griekse en Romeinse antiquiteiten tot hij rond 1860 uit de gratie viel. Het Louvre schafte verschillende kunstschatten uit zijn collectie aan, waarna de wijsvinger in het depot verdween.

De vinger is met trots ontvangen in de Capitolijnse Musea, die dit jaar hun 550ste verjaardag vieren. De directeur van de musea, Claudio Presicce, vertelde de Italiaanse krant Il Messaggero dat de vinger eind april ‘perfect’ is teruggezet ‘met behulp van een niet-invasief, omkeerbaar en onzichtbaar systeem’. De omkeerbaarheid is van belang omdat het om een tijdelijke restauratie gaat. De vinger is voor de komende vijf jaar uitgeleend aan het museum, maar blijft in bezit van het Louvre.

Kunstschatten leiden geregeld tot spanningen tussen Italië en Frankrijk. Italiaanse politici van de extreemrechtse partij Lega stellen dat de meesterwerken van kunstenaars als Rafaël en Da Vinci in Italië thuishoren. Aan het einde van de 18de eeuw maakte de Franse generaal Napoleon Bonaparte veel Italiaanse kunst buit, met het doel om van Parijs de artistieke hoofdstad van Europa te maken. Kort nadat Napoleon in 1815 werd verslagen, vroeg de paus al om teruggave van de kunstwerken, maar de meeste van de ge­con­fis­queerde stukken bevinden zich nog altijd in het Louvre.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden