Het retourpinnen komt eraan: wat betekent dit voor u?

Nederland is weer een woord rijker: retourpinnen. Vanaf vandaag kunnen klanten van kledingzaak Score daar als eerste gebruik van maken. Wat is het en wat gaat het voor u betekenen?

Vanaf vandaag kunnen Nederlanders gebruik maken van retourpinnen. Beeld anp

Wie een aankoop terugbrengt naar een winkel, kan vanaf vandaag zijn geld gepind terugkrijgen met retourpinnen. Het enige wat klanten hiervoor hoeven te doen is hun betaalpas in de pinautomaat steken, een pincode is niet nodig.

Retourpinnen is als het ware een omgekeerde betaling. De winkelier stort het bedrag via de betaalpas van de klant weer terug op zijn bankrekening. 'Het is heel eenvoudig', zegt een woordvoerder van de Rabobank. 'Stel je hebt een spijkerbroek gekocht en die wil je terugbrengen naar de winkel, dan steek je je bankpas in de betaalautomaat. De winkelier vult een wachtwoord in. Dan bevestig jij het bedrag dat je terug moet krijgen.' De winkelier geeft klanten vervolgens een retourpinbon mee als bewijs dat het geld onderweg is. De volgende werkdag staat het bedrag weer op de rekening.

Kledingwinkel Score is er vandaag als eerste bij. Maar de bedoeling is dat uiteindelijk alle winkeliers hun klanten retourpinnen kunnen aanbieden. 'Het is een langgekoesterde wens van de winkeliers', zegt Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland. 'Door retourpinnen wordt het gebruik van de pinpas nog makkelijker voor de klant.'

Elke bankpas
Voorlopig kunnen alleen winkeliers die klant zijn bij de Rabobank retourpinnen aanbieden, maar uiteindelijk moet het bij elke bank mogelijk worden. De ING biedt retourpinnen voor winkeliers halverwege 2014 aan en ook de ABN Amro volgt later dit jaar.

Voor klanten maakt dit overigens niets uit, zij kunnen met elke betaalpas vanaf vandaag retourpinnen. De enige voorwaarde is dat de oorspronkelijke aankoop met een pinpas is gedaan. Hiervoor moeten klanten bijvoorbeeld een pinbon meenemen als bewijs. Contante betalingen, betalingen met cadeaubonnen, tegoedvouchers en betalingen met iDEAL en Chipknip komen niet in aanmerking.

Veiliger

Winkeliers zijn blij met de ontwikkeling, omdat het alles een stuk veiliger maakt. Ze hoeven minder wisselgeld in kas te hebben en ook consumenten hoeven niet meer met grote contante bedragen over straat. Het aantal transacties met contant geld neemt bovendien af. Hierdoor is er in winkels al minder geld aanwezig.

Retourpinnen is momenteel nog beperkt beschikbaar in Nederland. Klanten kunnen winkels die retourpinnen aanbieden herkennen aan een speciaal logo.

Klanten die willen retourpinnen kunnen met elke betaalpas terecht. Winkeliers kunnen retourpinnen voorlopig alleen aanbieden als zij klant zijn bij de Rabobank. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden