Het regent miljarden-overnames

Het geld brandt bedrijven in de zak. Omdat investeren te riskant is, proberen ze er hun concurrenten mee in te lijven. Een kwestie van kopen of verkocht worden.

AMSTERDAM - In nog geen vier maanden tijd is voor meer dan 1 biljoen dollar (723 miljard euro) aan bedrijven overgenomen. Sinds het begin van de crisis in 2007 is het nog niet zo hard gegaan. Daarbij zijn de megatransacties die op dit moment in de maak zijn nog niet meegeteld: de overnames van het Franse energie- en transportconcern Alstom en de farmaciereuzen AstraZeneca, Meda en Allergan. Rond alle vier deze overnames is een strijd uitgebroken waarbij ook politieke belangen zijn gemoeid.


Dit blijkt uit cijfers van het financieel agentschap van Bloomberg. Reden van deze golf van mega-overnames zijn volgens Bloomberg de enorme kasreserves waar bedrijven over beschikken na vele zeer winstgevende jaren. Ongeveer 4 biljoen dollar aan contanten brandt de bestuurders in de zak. Gezien de vele onzekerheden in de wereldconjunctuur zijn zij echter huiverig dit geld te investeren in productie of onderzoek en ontwikkeling. Daarom gebruiken ze het om concurrenten op te kopen. Ze weten dan bij voorbaat wat voor vlees ze in de kuip hebben en ze maken het mogelijk verder in de kosten te snijden.


Volgens onderzoeksbureau Dealogic gaat het voor een belangrijk deel om mega-overnames. Dit jaar zijn er al veertien overnames geweest waarmee meer dan 10 miljard dollar was gemoeid. Het totaal aantal overnames neemt juist af. Veel Amerikaanse bedrijven proberen hun slag te slaan in Europa nu daar de economie uit het dal lijkt te kruipen. In veel gevallen worden de transacties bekostigd met eigen aandelen die dankzij de hausse op de aandelenmarkt hoog zijn genoteerd.


Volgens Michael Shaoul van Marketfield Asset Management is er sprake 'van een overnameboom'. 'Managers denken dat het een kwestie is van kopen of gekocht worden. Iedereen kiest eieren voor zijn geld', zegt hij tegen persbureau Bloomberg. Als de een wat doet, wil de ander niet achterblijven. Opvallend is dat zich na de aankondiging van een overname meteen kapers op de kust melden. Nadat het Amerikaanse megaconcern General Electric had aangekondigd de energietak van het Franse Alstom te willen kopen, meldde zich de Duitse gigant Siemens als concurrerende bieder. Het Britse farmacieconcern AstraZeneca is niet van plan zich voor 100 miljard dollar uit te leveren aan concurrent Pfizer. Het vreest dat de ontwikkeling van nieuwe medicijnen in zijn geheel naar de VS wordt verplaatst.

Opportunisme

Ook de overname van Allergan door Valeant (contactlensvloeistoffen en oogdruppels) stuit op verzet. Het Canadese concern zou 47 miljard dollar willen neertellen voor de Amerikaanse producent van anti-verouderingsproducten zoals botox. Gisteren deed Allergan een tegenzet en kondigde aan zelf een overname te doen. Doelwit is het Ierse Shire dat onder meer medicijnen produceert voor adhd-patiënten. Het Amerikaanse Mylan (vooral imititatiegeneesmiddelen) wil op zijn beurt 7 miljard dollar betalen voor branchegenoot Meda, maar de Zweden hebben het bod afgewezen.


Farmaceutische bedrijven zijn steeds terughoudender geworden met investeringen in onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Als patenten aflopen, zoals de laatste jaren veelvuldig het geval is, storten de inkomsten in. Daarom laten grote concerns de research over aan nieuwkomers op de markt. Als zij succesvol zijn, worden de bedrijven opgekocht.


Indien Pfizer erin zou slagen AstraZeneca over te nemen voor 100 miljard zou dat de grootste deal zijn van het jaar en ook de grootste overname van een Brits bedrijf ooit. 'Megatransacties zijn opportunistisch. En opportunisme komt voor uit zelfvertrouwen', aldus Richard Jeanneret van Ernst & Young. 'Bedrijfsmanagers halen de trekker over omdat ze meer vertrouwen hebben in de stabiliteit van de markt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden