Het perspectief van een monster

Kaal gaat drie keer van start. De Indiase horrorfilm van debuterend regisseur Soham Shah heeft drie typische beginscènes, waarin de toeschouwer wordt overbluft en de maker zijn virtuositeit kan tonen....

DS

Eerst is er, onder de begintitels, een musicalnummer. Daarin verwijzen in tijgermotieven geklede zangers en dansers naar de plek waar de film zich zal afspelen, een natuurreservaat waar stropers en tijgers elkaar het leven onmogelijk maken.

De wild-deskundige Krish wordt daarop geïntroduceerd met imposante beelden van zijn torso wanneer hij een slang overmeestert, met bewonderende blikken gadegeslagen door zijn echtgenote.

De andere personages, een groepje rijke jongelui, verschijnen tijdens een achtbaanachtige autorit, op weg om een toeristisch bezoek aan het gevaarlijke gebied te brengen.

Drie openingen, drie bravourestukken: die overdaad is wat de Bollywood-cinema zo boeiend kan maken, wat behalve in Kaal ook te zien is tijdens het Hindustaans filmfestival waarvan deze week de zesde aflevering begint. Shah heeft de juiste stijl voor zulke producties in de vingers. Met het scenario van Kaal, waarin het gezelschap belandt tussen bloeddorstige tijgers en bovennatuurlijke krachten, kan hij zich uitleven. Het is een manier van filmen waarin geen sprake is van opbouw, maar elk shot onmiddellijk effect moet sorteren.

Slowmotions, vervormende lenzen, camerabewegingen vanuit het perspectief van een monster. Het zijn middelen die meestal op uitzonderlijke momenten, als climax, worden gebruikt. In Kaal passeren ze vrijwel onafgebroken de revue.

In de jungle wendt Shah keer op keer close-ups van gillende dieren aan om de stemming onaangenamer te maken, terwijl de hoofdpersonen zich van de ene onthoofding naar de andere dodelijke valpartij haasten. Het is onmogelijk serieus te nemen, maar door de uitzinnige overdrijving wel meeslepend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden