Het peloton is niet vies van een zwart accent

Als zwart een succesvolle kleur is, dan gaat er dit seizoen veel gewonnen worden in het wielrennen. In navolging van Sky, de werkgever van de Tourwinnaars Wiggins en Froome, gaat nog een hele trits ploegen over op zwart.

AMSTERDAM - Met de Tour Down Under in Australië is de eredivisie van het wielrennen deze week weer begonnen. Maarten Ducrot en José Been, respectievelijk commentatoren van NOS en Eurosport, maken zich nu al op voor de helikopterbeelden van het peloton. Wie rijdt waar in het ververste boeket?


Clubkleuren, zoals andere teamsporten, kent het door en door gecommercialiseerde wielrennen niet. Wiens brood men eet, wiens kleur men draagt.


Sponsors komen en gaan. Zo zal het opvallende oranje, de huiskleur van Rabo en Euskatel, dit jaar schitteren door afwezigheid. Maar ook vertrouwde geldschieters gaan tegenwoordig anders gekleed. Daardoor heeft Belkin, pas vorig jaar aangetreden, nu al een bijna klassiek design.


Het fenomeen branding heeft zich meester gemaakt van de wielersport. De sponsor wil zich in de markt zetten en dat lukt volgens de laatste theorieën niet met een shirt waarvan de nieuwigheid af is.


'Je moet het publiek af en toe verrassen', zegt Alessandro Tegner. Dus verruilt Quick Step, waarvan hij de zegsman is, het bekende blauw-wit voor zwart-wit. De kleurstelling is anders, maar het ontwerp oogt vertrouwd.


Waarom zwart? Tegner: 'Een mooie, gedistingeerde kleur.' Niet bang voor al dat andere zwart in het peloton ? 'Er zit zoveel wit in het ontwerp dat we onderscheidend zijn.'


De fietsmerken Trek en Giant kruipen met hun zwarte tenues dicht tegen de huisstijl aan. Bij Trek is een wit mouwtje het onderscheidende element, alsof de coureur zijn bovenarm in het gips heeft.


Vanuit de lucht gezien kan al dat zwart nog knap verwarrend worden. Vorig voorjaar vergde het al een kraakhelder beeld om Sky te onderscheiden van Blanco, de voorloper van Belkin.


'Een vak apart', verzucht Maarten Ducrot over het ambacht van televisiecommentator. 'Toen ik zelf nog op de fiets zat, was het simpel. Alle Spanjaarden heetten Gutierrez en ze waren allemaal kolenboer.' Kortweg gezegd: 'Ik moet nu veel meer van wielrennen weten dan vroeger.'


Elk voorjaar moet die kennis weer worden opgebouwd. Op zijn commentaarpositie heeft Ducrot alle nieuwe shirts voor zich geprojecteerd om zo snel mogelijk wegwijs te worden. Eerst de wielrenner herleiden naar zijn ploeg en vervolgens op zoek naar een karakteristiek element in de lichaamshouding. 'Ik herken wielrenners eerder met helm op dan met helm af.'


Vorig seizoen kostte hem grote moeite om het gelijkende groen van Crelan en Europcar uit elkaar te houden. Pas in het dagelijkse ritme van de Tour wordt Ducrot tamelijk feilloos in het onderscheiden van ploegen en coureurs, uitgezonderd dat ene bedrijfsongevalletje met Jan Bakelants vorig jaar.


Soms veroorzaakt de branding in één seizoen al verwarring. Zo lijken ploegen het best leuk te vinden om in de Tour met een nieuwe outfit aan te treden. José Been: 'Het creëren van een buzz noemen ze dat.'


De nieuwe werkgever van Contador heeft in het ontwerp veel geel verwerkt. Dat zal dus in juli, om verwarring te voorkomen, een andere kleur worden.


Freelance journaliste Been heeft voor het tweede jaar op haar weblog een populariteitspoll georganiseerd. Wie rijdt er dit jaar het mooist bij?


Na telling van de vijfduizend stemmen blijkt het Belgische Lotto een afgetekende winnaar. De sponsor is dertig jaar actief in het wielrennen en viert dat met een vuurrood shirt. Het lijkt een schot in de roos, getuige de eerste beelden uit Australië.


Wat vindt José Been zelf het mooist? 'Garmin, met dat frisse blauw.' Ze wijst op het pandabeertje aan de achterkant. Vorig jaar werd de Ier Dan Martin op weg naar zijn zege in Luik-Bastenaken-Luik achtervolgd door een supporter in een pandapak. Prompt meldde het Wereld Natuur Fonds zich als geldschieter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden