Het onderbuikgevoel van Catherine Keyl

Max & Catherine is ondanks de kritiek die het programma bij aanvang kreeg, uitgegroeid tot dé kijkcijferhit van de middagtelevisie....

'Iedereen zei dat het een onmogelijke tijd was', zegt Catherine Keyl, wanneer ze na een struikelpartij over wat snoeren op de redactievloer weer is opgekrabbeld. 'Het ene na het andere programma op dat tijdstip mislukte. Maar ik kan natuurlijk wel televisie maken. Ik vind het ook heel dom dat John de Mol mij niet voor zijn zender heeft gevraagd. Ik was een heel goede opmaat voor zijn avondprogramma geweest.'

Inmiddels hebben 125 bekende gasten,onder wie Willeke Alberti, Corry Brokken, Maarten 't Hart, Martine Bijl, Seth Gaaikema, Ivo Niehe, Hans Wiegel en Paul Witteman bij de 59-jarige presentatrice op de bank gezeten. Samenstelster Linda Beer: 'Wij speuren echt naar onze hoofdgast en rusten niet voordat we iets weten wat nog niet eerder is verteld. Zo kwam ik tot de ontdekking dat Dijkstal een áántal kinderen had die overleden waren, dat prof. Smalhout heel erg van Donald Duck houdt en Andries Knevel een grote voorliefde voor hoge hakken heeft.' En ook voor de uitzending met Joop Braakhekke heeft de redactie weer wat weten te vinden. 'Hij heeft één broer en die ziet hij niet meer', wordt Catherine ingefluisterd.

Hoewel 85 procent van de kijkers 50-plusser is en het programma wordt omringd met commercials van levensverzekeringen, kunnen de makers niet genoeg benadrukken dat niet alleen ouderen het programma waarderen. Uitvoerend producente Anniek Schreuders: 'De succesfactor van dit programma is de rust waardoor er echte gesprekken ontstaan en dat spreekt niet alleen ouderen aan.' Toch moeten de makers wel degelijk rekening houden met de wensen van de oudere kijker. Regisseur Rinus Spoor: 'Ik heb van omroep Max het nadrukkelijke verzoek gekregen shots langer te laten staan en de muziek uit of heel zacht te zetten. En als Catherine te grove taal gebruikt of te populair doet over seks, krijgen we direct klachten van de kijker'.

Samenstelster Linda Beer kan daarover meepraten. 'We hadden een keer een lingeriemodeshow met modellen van maatje 36. Dat vonden wij er beter uitzien op tv. Nou, de kijker sprong ons in de nek. Terwijl een item met schoenen voor moeilijke voeten een Hennie Huisman-effect met de telefooncentrale tot gevolg had.'

Keyl is blijer met dit succes dan met dat van haar oude 5 uurshow. 'Mij werd altijd verteld dat dat niet aan mij te danken was, maar aan mijn collega. Pas toen ik weg was, bleek uit onderzoek dat 95 procent van de kijkers het succes aan mij toeschreef. In de loop der jaren heb ik toch wel een feilloos gevoel opgebouwd voor wat de kijkers leuk vinden. En op dat onderbuikgevoel maak ik dit programma. Ik hou er totaal geen rekening mee dat ouderen de doelgroep zijn.'

In de kleine studio neemt Joop Braakhekke plaats voor het grijskoppige publiek. Halverwege de uitzending vraagt Keyl: 'Joop, we kennen elkaar al zo lang, maar heb jij eigenlijk broers of zussen?' Haar ploeg kijkt bewonderend toe. En omroep Max tekent voor twee seizoenen bij.

Nathalie Huigsloot

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden