'Het neersabelen van kandidaten was taboe'

The Voice of Holland jureren draait om strategie, zeggen Nick & Simon. 'Met snel draaien wil je ook vertrouwen tonen. En soms wacht je juist met opzet lang.'

ROB GOLLIN

Nick (29): 'Wachten, niet te snel draaien, dat is toch vaak de beste strategie. Het kan zijn dat je bij iemand in het begin een heel mooi laag hoort. Maar redt hij of zij het ook in het refrein, of in het hoog? Bij kandidaten als Ben Saunders en Charly Luske kon het niet anders, je moest meteen toeslaan. Als je dan niks doet, denkt het publiek ook: hé, hebben jullie wel oren aan je hoofd?'

Simon (29): 'Met snel draaien wil je ook vertrouwen tonen. Je kunt ermee schermen: hé, wij waren het die gelijk in de gaten hadden dat jij bijzonder bent. Het is een beetje schaken.'

Nick: 'Soms wacht je juist met opzet lang. Het kan voorkomen dat het team van een andere coach al behoorlijk vol zit. Die is dan geneigd minder snel te drukken. Als je dan laat draait, is de kans groot dat je de enige bent. Een deel van het spel is ook dat je je enthousiasme niet laat zien.'

Simon: 'Het mooie aan Marco Borsato is dat hij er totaal niet in slaagt zijn emoties te verbergen.'

Nick: 'Nee, instructies over hoe we het moesten doen, zijn er nauwelijks geweest. In mijn geval was het hooguit dat ik eens wat rechter moest gaan zitten. Maar die stoelen zitten nu eenmaal niet lekker.'

Simon: 'Wat we van bovenaf wel meekregen was dat het positieve televisie moest zijn. Het neersabelen van kandidaten, zoals je dat in andere shows zag, was taboe. Maar het hoefde ook niet. Wie de blind auditions haalt, is al enkele voorrondes doorgekomen. Die kan al zingen.'

Nick: 'Tja, waar let je op? Raakt het je? Is er potentie? Is het geluid uniek? Een heel goede of slechte kandidaat is niet zo moeilijk. Maar wat er tussenin zit, het grijze gebied, dat maakt het ingewikkeld, zeker als je alleen iemand hoort. Dat was enorm wennen. Pas dan besef je hoe zwaar het visuele aspect weegt. Je bent eerder geneigd iemand een onzuiverheid of een weifeling te vergeven als de presentatie heel overtuigend is. Dat element viel weg.'

Simon: 'Anderhalve minuut is erg kort. Je denkt wel eens na het draaien: mmm, dit wordt een zware wedstrijd.'

Nick: 'We zullen nooit laten merken dat we teleurgesteld zijn.'

Simon: 'Dat is ook het tonen van respect. Want er was kennelijk toch iets wat me overtuigde om te drukken.'

Nick: 'Geluk is ook een factor. Als je net na een klapper komt, is de referentie van de coaches anders. Zit je juist in een serie van enkele mindere kandidaten, dan is de kans groot dat iemand denkt: kom, laat ik maar weer eens draaien.'

Simon: 'Je houdt ook rekening met de samenstelling van het team. Als we al drie rockzangeressen binnen hebben, laat je de vierde misschien wel lopen, hoe goed ze ook is.'

Nick: 'En geluk, oké, maar als je ziet wie de finale hebben gehaald, dan stonden daar uitstekende artiesten.'

Simon: 'Dit seizoen zal een vreemde gewaarwording zijn, kijken naar die stoelen waar we zelf niet inzitten.'

Nick: 'We hebben aan de wieg gestaan van een programma, dat wereldwijd een begrip is geworden. We gingen kijken bij de finale van The Voice of America in Los Angeles. We ontmoetten Christina Aguilera, Adam Levine, Cee Lo-Green en Blake Shelton. Die hadden onze dvd's gezien. Kijk, zei iedereen, daar zijn the originals.'

Simon: 'Daar zijn we best trots op.'

TE VOLLE AGENDA

Nick & Simon zagen af van een vierde seizoen van The Voice of Holland, omdat hun agenda te vol raakte. Zo staat het Volendamse duo op 11 oktober in de Gelredome, waar als gasten onder anderen The Opposites zullen optreden. Op dit moment werken ze aan de opnames voor een kerstalbum met hoofdzakelijk Engelstalig repertoire, onder begeleiding van een groot orkest. Er is ook een Duitstalig album opgenomen. Het duo werkt nog wel mee aan The Voice Kids.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden