Het Nederlands voetbal gaat commercieel, en nu écht

Drie maal is scheepsrecht. Na de mislukte commerciële deals met Sport 7 en Talpa lijkt het met Murdoch's Fox nu helemaal raak. Maar de miljoenen van Murdoch voor 12 jaar Nederlands voetbal moeten wel worden terugverdiend. De tv-kijker mag zijn portemonnee vast trekken.

De Australische mediamagnaat Rupert Murdoch sloot via zijn bedrijf Fox International Channels afgelopen weekend de deal die het medialandschap in Nederland opnieuw zal veranderen. Fox neemt een meerderheidsbelang van 51 procent in de al vier jaar draaiende abonneezender Eredivisie Live. De mannen van Murdoch beloven de clubs hogere opbrengsten, maar dan wil Fox alle rechten van de voetbalwedstrijden exploiteren. Fox is in Nederland overigens al actief met zenders als Fox Life, 24Kitchen en Nat Geo Wild.

Professionaliseren
De voetbaldeal betekent dat Eredivisie Live als zender een echte 'professionalisatieslag' zal ondergaan, vertelt Maarten van Rooijen van de zender. 'Wij hebben voor deze samenwerking gekozen omdat Fox een heel groot bedrijf is met veel expertise en knowhow op het gebied van betaalde sportzenders.'

Wedstrijden zullen nog beter in beeld worden gebracht, met nieuwe technieken en vormgeving. Maar het betaalkanaal kan vooral leunen op de marketingkracht van Fox. Dat bedrijf heeft veel ervaring in het in de markt zetten van sportzenders waar voor moet worden betaald. De rechten van de Eredivisie kunnen dus eindelijk serieus worden uitgebuit. Net als eerder gebeurde in Engeland, Duitsland en Italië. 'Een mediarevolutie', scanderen vandaag dan ook meerdere mediadeskundigen.

Eredivisie Live zal nog voor volgend seizoen 2013-2014, wanneer de deal ingaat, de huidige vier betaalkanalen omvormen tot Fox- of Sky-zenders, net als eerder gebeurde in de genoemde landen. Het huidige presentatorenteam met onder meer Humberto Tan en Jan Joost van Gangelen blijft vooralsnog gewoon in tact, meldt de woordvoerder.

Dat Fox International Channels veel mediakennis in huis heeft is een understatement. Het is de internationale multimedia-tak van News Corporation en ontwikkelt, produceert en exploiteert ruim 350 eigen nieuws-, sport-, film- en entertainmentkanalen in Latijns-Amerika, Europa, Azië en Afrika, in 37 talen.

De aanpak in Nederland zal ervoor moeten zorgen dat het huidige aantal van 600.000 betalende abonnees van Eredivisie Live flink groeit. Meer mensen zullen moeten gaan betalen voor de wedstrijden. De doorbraak van digitaal tv-kijken maakt dit ook mogelijk en makkelijker, een apart kastje is er allang niet meer voor nodig.

Lege handen
NOS-directeur Jan de Jong ziet de rechten nu voor de derde keer naar een andere partij gaan. In 1996 toen de KNVB 'iets nieuws ging doen' met Sport 7 bleven er nog wel ruime samenvattingen te zien bij de NOS, al was het na 22:00 uur. Maar in 2004 toen John de Mol triomfantelijk kon melden dat hij de Eredivisie op zijn nieuwe zender Talpa mocht gaan uitzenden, bleef er helemaal niets over. Wat er nu gebeurt, weet De Jong niet. 'Maar ik hoop dat wij als sympathieke open zender beelden van de landelijke competitie mogen blijven uitzenden. Onze inzet is zondagavond 19:00 uur, maar niet tegen elke prijs.'

Talpa/SBS
De kans is aanwezig dat Fox eerder een samenwerking aan zal gaan met een ander open kanaal, zoals RTL of SBS. Dat suggereert ook Talpawoordvoerder Thomas Notermans. Hij stelt dat Murdoch's bedrijf eerder met RTL of SBS in zee zal gaan, omdat daarmee 'meer mogelijk is'. 'Natuurlijk wil Fox liever met die partijen praten dan met de NOS, omdat commerciële zenders meer mogen als het gaat om vormen van samenwerking op allerlei gebied.' Hij zegt dat Talpa nu geen partij meer is, omdat het zich de afgelopen jaren heeft omgevormd tot tv-producent en aandeelhouder van SBS Nederland. Hij verwijst voor de eventuele interesse van SBS6 naar de zender zelf. Daar zeggen ze dat 'dat nu nog niet aan de orde is'. 'De NOS is aan zet, maar we houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten', stelt een woordvoerster.

Méér
Ondertussen denkt NOS-directeur Jan de Jong dat er met de komst van Murdoch hoe dan ook veel zal veranderen aan het Nederlandse medialandschap. 'De ervaring leert dat als Murdoch een land betreedt, dat hij dan eigenlijk nog veel meer wil. Hij zal gaan kijken naar andere zenders, filmrechten, radiostations en sportrechten. Meer betaaltelevisie, want hij zal dat geld ergens moeten terugverdienen.'

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden