Column

Het Nederlands Film Festival doet ertoe

Op 23 september opent het 35ste Nederlands Filmfestival. Met dit jaar een bepaald onbescheiden thema.

Het Gouden Kalf staat voor TivoliVredenburg in Utrecht. Beeld anp

De wereld mag zich afvragen of James Bond nu wel of niet zwart kan zijn, intussen wordt 007 almaar Hollandser. Want: gefilmd door Hoyte van Hoytema en aangekleed door Jany Temime. Zowel de Nederlandse cameraman als de in Nederland groot geworden kostuumontwerpster werkte mee aan het 24ste Bond-deel, Spectre, later dit jaar te zien in de bioscoop.

En beiden geven volgende week acte de présence op het Nederlands Film Festival. Van Hoytema schoolt collega's bij in een masterclass te Utrecht, Temime etaleert enkele van haar topstukken, waaronder het astronautenpak van Sandra Bullock in Gravity en het nieuwe witte kostuum van Daniel Craig voor Spectre. Een voorproefje vindt u in deze bijlage. Daarin blikken we vooruit op het festival dat opent met de boekverfilming J. Kessels van Erik de Bruyn, die zijn oude Wilde Mossels-kliek bijeenbracht (zie pagina hiernaast).

Na de vorige editie verkeerde het NFF in een identiteitscrisis: er was kritiek vanwege de flauwlollige gala-avond met Koefnoen-Gordon en Koefnoen-Joling in kalverenpak. Toch net wat anders dan het gala in 1984, toen Robert De Niro (niet Koefnoen) Utrecht aandeed om het Kalf voor beste film weg te geven. Ook trof het festival zich plots juryloos, daar de nieuw opgerichte Dutch Academy For Film (DAFF) voortaan de Kalveren verdeelt.

Grenzeloos

Maar Utrecht slaat terug, met het minst bescheiden jaarthema in het 35-jarig bestaan: Grenzeloos Nederlands, oftewel: hoe wij overzees wel degelijk deuken in pakjes boter slaan. Speciaal voor deze Volkskrant-bijlage onderzocht Verhoeven-biograaf Rob van Scheers hoezeer films als Soldaat van Oranje en Zwartboek bijdroegen aan de internationale carrières van diverse Nederlanders. (pagina 6-7).

Tegelijk voegt het NFF een nieuwe competitie toe aan de programmering: het Forum van de regisseurs, gericht op meer gedurfde cinema. Met daarin opgenomen Joost van Ginkels mozaïekdrama The Paradise Suite, tevens de nationale inzending voor de Oscars (pagina 4).

Wat óók hielp: 2015 was een puik filmjaar. Er stond talent op: Sam de Jong (Prins), Remy van Heugten (Gluckauf), Peter Hoogendoorn (Tussen 10 en 12). Gooische vrouwen 2 brak records en de duurste film van het jaar (Michiel de Ruyter) stelde niet teleur.

Soms zou je ze nog iets meer profiel toewensen, die Nederlandse filmmakers. Ga eens met elkaar op de vuist, of desnoods in debat. Sleur Matthijs van Nieuwkerk en Claudia de Breij over de DWDD-tafel als blijkt dat de presentator en tafeldame geen van de genomineerde films hebben gezien. Doe iets.

Beeld anp

Zoals Tom Six, maker van The Human Centipede deel 1, 2 & 3; de filmreeks over een met mond en anus bijeen genaaide mensensliert. Die schreef vorige week een woedende brief aan het NFF: waarom waren Hoyte en Jany wel gevraagd als master en hij niet?

Six heeft een punt: dom van het festival. Tegelijk is het feit dat een door horrorfans van Los Angeles tot Tokio geadoreerde en verguisde filmmaker zó graag eens geëerd wil worden in Utrecht, een gunstig teken.

Het Nederlands Film Festival doet ertoe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden