Het mooie jonge zusje van Cisca

Sinds mijn studententijd ben ik geabonneerd op Opzij. Dat is gek: ik ben 37 jaar en nooit Dolle Mina, feminist of pot geweest....

Waarom ik dan toch Opzij lees? Het antwoord is simpel: er is geen enkel ander 'inhoudelijk' vrouwenblad. De schappen puilen uit met vrouwenglossy's voor mijn leeftijd, maar het zijn allemaal glamour- of modebladen. Een opinind, inhoudelijk blad voor jongere vrouwen was er niet. Goddank zag uitgeverij Weekbladpers dat gat ook.

Sinds gisteren is er Sis. Het blad voor vrouwen met een baan (dus niet: baantje), die midden in de maatschappij staan en (naast hun moederschap) alle kansen willen benutten om zich te ontplooien. Het blad heet Sis omdat het het jongere zusje van Opzij is. Het magazine wordt voor de abonnees van Opzij met het moederblad meegesealed maar het is ook in de kiosk te koop . Dat het zo aanschurkt tegen Opzij is een handige positioneringtruc. Het had de uitgever anders klauwen met geld voor een marketingcampagne gekost om zo'n blad in de markt te zetten: voor de hoger opgeleide, kritische, ambitieuze vrouwen tussen de 30 en de 40, blablabla. Niet nodig dus. De lezer snapt in klap waar Sis voor staat: het frisse, jonge, mooie zusje van Opzij.

Ik hoop wel dat Sis snel op eigen benen zal staan, want het is niet goed voor kleine veelbelovende meisjes om onder de vleugels van hun oudere, sikkeneurige, a-modieuze zus te blijven.

Het eerste nummer heeft als thema Macht. Beetje jammer voor de allereerste editie, omdat het alleen maar over werk gaat (invloedrijke dames, intimidatie op het werk, op jacht naar banen etc.). Voor je het weet stap je in de valkuil van Avanta, een blad over vrouwen en werk dat vorig jaar ter ziele ging omdat het zo seksloos was. Naast de obligate verhalen zijn er in Sis rubrieken.

'Supersister', een opininde rubriek over een bekende vrouw uit de doelgroep, nu Mabel Wisse Smit. 'Vriend en Vijand over...', waarin vier mensen worden geerviewd over persoon, dit keer Marlies Dekkers, die daarna mag reageren. De cv van..., De man van..., De kledingkast van... Niet bijster origineel, maar het zijn wel typische tijdschriftrubrieken die het blad lucht geven.

Aan cover, inhoudspagina, rubriekslogo's en gestapelde koppen kun je zien dat de redactie van Sis echt geprobeerd heeft wat anders te doen. Misschien zouden de vormgevers bij nummer twee aandacht aan de fotografie kunnen besteden.

Sis doet, in tegenstelling tot Opzij, wel aan mode. Dat is behalve een commerci keuze ook een logische keuze voor de jongere doelgroep. Alleen: wat zijn de geportretteerde vrouwen in de shoppingrubrieken oud en tuttig. Als je eigentijdse vrouwen wilt bereiken moet je die ook in je blad zetten.

Het voorwoord is mooi vormgegeven met een foto van Astrid Feiter, de 'projectleider'. Huh? Sinds wanneer heet een hoofdredacteur projectleider? Een blik in het colofon leert dat Cisca Dresselhuys achter het kopje hoofdredactie staat en dat het kleine zusje wordt afgescheept met de kul-term projectleider. Nog een reden om te hopen dat Sis snel op eigen benen staat. Krijgt ze misschien ook de ruimte om spitser, vileiner, sexier en zelfrelativerender te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden