Het Mariinski lijkt wel een zwembad

Is het een supermarkt, een zwembad of een kruising tussen een warenhuis en een McDonald's? De critici van het nieuwe Mariinski-theater in Sint Petersburg zijn meedogenloos, maar vanaf vandaag heeft Rusland er een hypermodern operahuis bij.

MOSKOU - Zangers Placido Domingo en Olga Borodina en violist Joeri Basjmet behoren tot het keur aan artiesten dat vanavond optreedt tijdens het openingsgala van 'Mariinski II', dat via een loopbrug verbonden is aan het wereldberoemde Mariinski theater uit 1860. Maar de twee geestelijke vaders van het nieuwe operahuis, president Vladimir Poetin en Mariinski-directeur en dirigent Valeri Georgijev, eisen een hoofdrol op.

Poetin zette omgerekend meer dan 500 miljoen euro uit de staatskas opzij voor het theater, dat claimt zich qua akoestiek en techniek te kunnen meten met de beste ter wereld. Grote investeringen in sportevenementen, cultuurpaleizen en moderne wapensystemen, ze onderstrepen alle de terugkeer van Rusland als supermacht.

Voor Georgijev, die gisteren door Poetin werd gedecoreerd als 'Held van de Arbeid' (een vanaf dit jaar herleefde Sovjettraditie) is het nieuwe theater de vervulling van een artistieke droom. 'De inauguratie van het Mariinski II zal de grote traditie van dit theater versterken en stelt ons in staat hypermoderne en innovatieve kunstvoorstellingen te creëren waar we voorheen niet van durfden te dromen.' Valeri Georgijev is sinds de late Sovjettijd artistiek directeur van wat toen nog het Kirov ballet en de Kirov opera heette - en hij belichaamt de succesvolle aanpassing van dit beroemde theater, ook artistiek, aan nieuwe tijden.

Aan het Mariinski II is meer dan tien jaar gewerkt en aan het ontwerp van Diamond Schmitt Architects uit Toronto gingen twee gestrande pogingen vooraf van Amerikaanse en Franse architecten. De façade van het gebouw is een combinatie van glas en lichtbeige kalksteen. Licht, transparantie en openheid zijn ook troef in het interieur met zijn grote glazen trap en wandelpromenade en de opvallende muur om de concertzaal.

Controversieel

'Door het gebouw transparant te maken, ontdoen we opera en ballet van het elitaire en mysterieuze imago waarmee ze vaak zijn omgeven', zegt architect Jack Diamond over zijn ontwerp. 'We maken het toegankelijk.' Diamond was zich tevoren bewust dat elke introductie van moderne architectuur in het historische centrum van Sint Petersburg controversieel is. Hij claimt er alles aan gedaan te hebben om de 'onafhankelijke juwelen' in de nabije omgeving - het oude Mariinski en het Conservatorium uit 1890 - niet te overdonderen. Vandaar de aangepaste omvang en de 'klassieke elementen', zoals metselwerk en metalen dak. 'Elke architect wil een extravagant gebouw maken, maar dat was hier niet op zijn plaats.'

Niet iedereen neemt hem dat in dank af, getuige de vergelijkingen met een winkelcentrum. 'Het voornaamste manco is dat het een heel gewoon gebouw is', zegt Grigori Revzin, een prominente Russische architectuurexpert die ook in de jury zat voor de competitie om het beste ontwerp. 'Het is grijs en saai, van dit soort architectuur hebben we al zoveel in de stad.'

Maar Georgijev wuift de kritiek weg. 'Over 25 jaar geldt het Mariinski II als een van de architectonische mijlpalen van de stad.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden