Het licht is terug

Ruim vijf jaar wordt het Rijksmuseum nu verbouwd. De afgelopen weken, tijdens de vakantie, was het er relatief rustig. Toch wordt langzaamaan duidelijk hoe het museum er in 2013 gaat uitzien, als het weer opengaat....

Een vloed van licht valt naar binnen in de twee atria van het Rijksmuseum. De glazen kappen, de ijzeren spanten en de gietijzeren steunbogen waren jarenlang onzichtbaar door de extra etages die in de schepping van Pierre Cuypers (1827-1921) waren aangebracht, maar bij de renovatie van het museum zijn ze weer tevoorschijn gekomen.

Op deze plek wordt langzamerhand duidelijk hoe het Rijksmuseum er in 2013 gaat uitzien, als het weer opengaat na de jarenlange verbouwing. De grote foto links is genomen in de linkervleugel van het gebouw (vanaf de Stadhouderskade gezien), vanaf de plek waar het grand café komt. Voor het café komt het verlaagde entreegebied. Achter de bogen bevindt zich de onderdoorgang van het museum, die straks zal worden gedeeld door museumbezoekers, voetgangers en fietsers. Het museum probeert alsnog wat extra ruimte te bemachtigen voor de museumbezoekers. Aan de andere kant van de onderdoorgang staan de steigers nog in het atrium. Ook dit wordt entreegebied, met eronder een auditorium.

In de Rembrandtzaal, op de rechterfoto, hangt een fotokopie van De Nachtwacht op ware grootte. De oorspronkelijke decoraties zijn weer aangebracht. De beelden Ochtend, Dag, Avond en Nacht blijven nog even ingepakt. De zaal is veel lichter dan voorheen, omdat het zwevend plafond dat er hing is weggehaald.

Schilder Anne Rupert is als een van de weinigen aan het werk in de Eregalerij. Al vier jaar brengt ze hier samen met haar collega’s onder leiding van restauratrice Anne van Grevestein de decoraties aan zoals ze door Cuypers voor het museum zijn ontworpen. Het gaat om een reconstructie, niet om een restauratie. De oorspronkelijke decoraties waren in te slechte staat om te restaureren door de lagen witte verf die er in de loop der jaren overheen waren geschilderd. Op een paar plekken blijft te zien hoe ze onder de verf vandaan kwamen, beschadigd en al.

In de Voorhal van het museum, waar zich voor de sluiting de museumwinkel bevond, zijn de decoraties allemaal aangebracht. Op de detailfoto van de decoraties in de Erezaal is te zien hoe rijk Cuypers’ ontwerp was. ‘We brengen veel, maar niet alles weer terug’, zegt de projectmanager van de bouw, Sacha Klinkhamer van de Rijksgebouwendienst. ‘Er zijn er steeds meer decoraties verwijderd, met name in de jaren zestig van de vorige eeuw. Inmiddels hebben we andere opvattingen, maar zelfs nu vinden we dat het terugbrengen van álle decoraties te veel van het goede zou zijn voor de werken die hier weer komen te hangen en te staan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden