Het leven van The Notorious B.I.G. verfilmd

Nog altijd zijn de moorden op Tupac Shakur en The Notorious B.I.G. niet opgelost. Maar bijna twaalf jaar nadat Christopher Wallace alias Biggie Smalls alias The Notorious B.I.G in Los Angeles in een voor een stoplicht stilstaande auto werd doodgeschoten, is er wel een film over het leven van de kolossale rapper.

Ik zag de film Notorious van George Tillman Jr. gisteren hier in New York. Ondanks enkele tekortkomingen heb ik me er prima mee geamuseerd. Er zijn veel redenen om de film te prijzen. Zo is het de eerste bio-pic van een zwarte rapper, toch merkwaardig als je in ogenschouw neemt dat hiphop al een kwarteeuw zo'n voorname rol speelt in de popcultuur.

Ook de keuze voor juist Wallace als centrale figuur lijkt me juist. Zijn levensverhaal is geknipt voor een filmscenario. Dikke jongen, alleen wonend met zijn moeder in Brooklyn wordt liever een hustler dan dat hij zijn school afmaakt. Het dealen op straat brengt hem niet alleen in aanraking met de politie maar ook met de rapcultuur. Hij blijkt buitengewoon talentvol. En in de bajes verfijnt hij de kunst van het verhalen vertellen in zijn raps.

Biggie Smalls (vernoemd naar een gangster uit seventies film Let's Do It Again) wordt ontdekt. Gaat samenwerken met Sean 'Puffy' Combs en wordt al snel beschouwd als een van de beste rappers van zijn generatie.

Hij raakt tegen wil en dank betrokken in de midden jaren negentig gehypete 'strijd' tussen rappers van de oostkust van de VS en die van de westkust. Zijn oude maatje Tupac Shakur kiest voor de westkust, gedomineerd door producer Dre en die nare platenbaas Marion Suge Knight, en een ruzie tussen de twee rappers wordt gigantish opgeblazen.

Tupac is het eerste dodelijke slachtoffer, een paar maanden later wordt ook Biggie door kogels om het leven gebracht. Maar los van deze ellende waren die jaren negentig creatief en commercieel topjaren voor de hiphop. In een mooi artikel over de film in de Vibe wordt zelfs gesteld dat de jaren negentig voor hiphop waren wat de jaren zestig betekenden voor rock 'n roll: 'a time when myths were constructed and ancient dramas made modern. There was the explosion of commerce, the classic albums, the global domination.

In de film wordt weinig moeite gedaan precies de geschiedenis uit te leggen, maar alles en iedereen komt wel voorbij, inclusief de liefjes van Wallace, Lil' Kim en Faith Evans.

Het aardige van de film is bovendien dat veel betrokkenen uit die tijd nu ook aan de film meewerken. Zijn familie voorop. Zo speelt het zoontje van de rapper, Christopher Wallace Jr de rol van zijn vader toen die net zo oud was als hij nu. Biggie heeft zijn zoon vier maanden mogen meemaken, zijn zoon heeft zijn vader nooit gekend. Wel aardig trouwens dat de moeder Faith Evans, die al van de rapper gescheiden was haar zoon naar de vader heeft vernoemd.

Een van de redenen waarom Tupac en Smalls beef met elkaar kregen was dat Shakur opschepte dat Evans met hem was vreemdgegaan. Iets wat Evans altijd ontkend heeft, maar het is ook niet zo dat toen ze elkaar in LA ontmoetten alleen slechts een paar foto's zijn gemaakt. In de film zie je het niet terug maar ze hebben samen ook nog een liedje opgenomen.

Het is de moeder van Wallace sr die volgens mij het belangrijkste stempel op de film drukt. Zij immers is een van de producenten wat verklaart dat Smalls, volgens mij behalve een uitstekend rapper ook een behoorlijke schurk, er heel goed vanaf komt.

Een schat van een jongen, altijd het beste voorhebbend met zijn moeder. Zo wil Voletta Wallace blijkbaar dat haar zoon herinnerd wordt. Van mij mag ze, maar het levert wel een paar overbodige mierzoete scenes op en de echte donkere kanten van The Notorious B.I.G blijven wat onderbelicht.

Alle kritiek ten spijt: wie deze film twee uur lang vooral zo genietbaar maakte was de hoofdrolspeler Jamal Woolard. Acteerervaring had hij niet, wel hiphopervaring als rapper Gravy en de gelijkenis is werkelijk frappant. Alles aan zijn acteren is overtuigend, ook de raps zijn sterk. De muziek is toch al weergaloos. Ik had meteen zin om die platen van The Notorious B.I.G heel hard op te gaan zetten, en nam me voor vandaag naar Brooklyn te gaan op zoek naar de plek van Biggie's jeugd, hoek Fulton en St. James Place.

Helaas, door omstandigheden leek het me geen goed idee langer van huis te blijven en keer ik vandaag al weer terug naar Nederland.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden