Het leven is in twintig jaar 31 procent duurder geworden

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: is het leven in twintig jaar 31 duurder geworden?

Beeld anp

De prijzen van goederen en diensten zijn de laatste twintig jaar flink gestegen, zo liet het CBS afgelopen week weten in een fancy nieuwsbericht, inclusief journaalachtig filmpje. De Telegraaf verwerkte dat tot een artikel waarin werd beweerd dat het leven 31 procent duurder was geworden in de laatste twee decennia.

Een beetje gezond verstand doet al vermoeden dat de soep niet zo heet wordt gegeten als-ie wordt opgediend. Het is niet zo dat er de afgelopen twee decennia mensen op straat zijn gaan zwerven of massaal dubbeltjes aan het tellen zijn geslagen bij de kassa om maar rond te kunnen komen.

Zo'n stijging van de prijzen zegt niks over hoe duur het leven is, als er niet ook naar de ontwikkeling van lonen wordt gekeken. Het CBS meldt daar in haar bericht nauwelijks iets over. Ietwat verstopt staat wel dat veel diensten duurder zijn geworden, omdat de arbeidskosten per uur zijn gestegen met 72,3 procent. Dat geeft aan dat werkenden veel meer zijn gaan verdienen in dezelfde afgelopen twintig jaar.

De meeste media die het bericht van het CBS ook overnamen, zoals RTL Nieuws en het AD, vulden hun bericht daarom aan met cijfers over de stijging van het inkomen in diezelfde periode. Bijvoorbeeld over het besteedbare inkomen, een belangrijke indicator voor onze welvaart. Dat is het inkomen waar belastingen, ziektekosten en alimentatie vanaf zijn en dus vrij te besteden is. Navraag bij het CBS leert dat een gemiddeld huishouden 34.200 euro te besteden had in 2014, het laatste jaar waarvan gegevens bekend zijn. Twintig jaar geleden, in 1996, was dat nog 17.500 euro. Dat betekent dat ons vrije inkomen bijna is verdubbeld. Onder de streep zijn we dus niet armer, maar rijker geworden.

De door sommige media gekozen kop over een duurder wordend leven beoordelen we als 'twijfelachtig', maar de berichtgeving is vaak genuanceerder. Had het CBS zelf niet beter kunnen voorsorteren op misinterpretatie, door ook iets te vertellen over de loonontwikkeling? 'Dit was een bericht dat puur ging over inflatie', zegt woordvoerder Peter Hein van Mulligen. 'Met de koopkracht erbij wordt het een heel andere boodschap. Ook dat zou weer foutief geïnterpreteerd kunnen worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden