Commentaar

Het kabinet stelt verkeerde prioriteiten

De klimaatdoelen die het kabinet in Parijs heeft onderschreven, staan haaks op de 130 kilometer van Schultz.

Beeld anp

De verhoging van de maximumsnelheid op de snelwegen is door het kabinet altijd verbonden aan twee randvoorwaarden. De veiligheid van automobilisten en passagiers mag niet extra in gevaar komen. En de luchtkwaliteit mag door de snelle auto's niet verslechteren en op onacceptabele niveaus uitkomen.

In de praktijk komt van deze randvoorwaarden niets terecht. Het genot van de automobilist om een minuutje reistijd te winnen acht minister Schultz van Infrastructuur belangrijker dan de gezondheid van de burger. Daarmee legt het kabinet de verkeerde prioriteiten en lijkt het plezieren van de VVD-kiezer het hoofddoel te zijn.

Twee gerenommeerde onderzoeksinstituten zetten daarom nu vraagtekens bij een nieuwe ronde van verhogingen van de snelheid op diverse trajecten. TNO en RIVM vrezen dat door de verhoging van de snelheid de Europese norm voor luchtkwaliteit overschreden gaat worden. Vooral door een toename van het verkeer zal de uitstoot van levensbedreigende fijnstoffen te hoog kunnen uitvallen.

De minister negeert deze waarschuwing en baseert zich op een studie van ingenieursbureau Tauw, dat beweert dat er geen overschrijding zal plaatsvinden. Tauw gebruikt daarvoor echter de rekenmodellen van het RIVM, dat op zijn beurt vindt dat Tauw een te optimistische inschatting maakt.

Bij twijfel niet inhalen, is het devies. Voor minister Schultz zouden deze tegenstrijdige visies dus voldoende reden moeten zijn om de snelheidsverhoging uit te stellen.

Daar komt bij dat de overheid zich twee maanden geleden in Parijs heeft gecommitteerd aan de nieuwe klimaatdoelen. Ook Nederland zal alles op alles moeten zetten om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Verhoging van de snelheid werkt dan averechts, want snellere auto's stoten meer koolstofdioxide uit. De minister geeft met de snelheidsverhoging het verkeerde signaal en lijkt de klimaatambities te negeren.

Voor de overheid ligt nog een gevaar op de loer. Rond de grote steden heeft Schultz al eens snelheidsverhogingen doorgevoerd, terwijl er toen ook negatieve adviezen waren. Met succes wist de milieubeweging via rechtszaken deze verhogingen terug te draaien. Dat scenario dreigt opnieuw, waarmee de betrouwbaarheid van de overheid ook nog eens een knauw krijgt.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden