Column

Het Jar Jar Binks effect

Superster Jar Jar Binks heeft het in zich om de nieuwe Star Wars-trilogie te maken - en te breken.

Floortje Smit
Episode I: The Phantom Menace uit 1999. Beeld Lucas Arts
Episode I: The Phantom Menace uit 1999.Beeld Lucas Arts

Regisseur J. J. Abrams heeft er serieus over nagedacht. Het leek hem geinig om in Star Wars: The Force Awakens (die in december wordt uitgebracht) de botten van het personage Jar Jar Binks ergens in de woestijn neer te leggen. 'Het zou waarschijnlijk maar een stuk of drie mensen opvallen, maar die zouden het geweldig vinden.'

Drie? Zijn losse opmerking in een interview met Vanity Fair is inmiddels online in talloze talen terug te vinden. Abrams verwoordt namelijk een fantasie die wereldwijd wordt gedeeld: de dood van Jar Jar Binks. In het hele Star Wars-universum, misschien wel in de hele filmwereld, is er nog nooit een personage zo intens gehaat als Jar Jar Binks. De reptielachtige stuntel met een lange tong en accent werd geïntroduceerd in The Phantom Menace (1999). Een leuke komische noot voor het kinderpubliek, dacht regisseur en Star Wars-bedenker George Lucas. Maar Binks werd het symbool voor alles wat Lucas, volgens de fans, verkeerd deed met het Star Wars-universum. Hij was het ultieme personage dat alleen maar werd bedacht voor de merchandise. Een racistische misser. Op het internet werd hij misschien wel een van de eerste slachtoffers van keiharde cyberbullying - Jar Jar legde al talloze malen op pijnlijke wijze het loodje.

Was het achteraf gezien werkelijk zo erg, vroeg Telegraph-journalist Ed Cumming - zelf groot hater - zich deze week af. Paste Binks niet juist perfect in die wereld? 'De mensen die lijstjes maakten met manieren om hem om te brengen, zijn dezelfde die het warrige gemompel van een soort prehistorische kikker, Yoda, opvatten als grote wijsheden.' Jar Jar is miskend, misschien. Maar de werkelijke tragiek schuilt onder het masker. Binks werd gespeeld door een Star Wars-fan die zijn stoutste dromen plotseling werkelijkheid zag worden. Ahmed Best, die als kleine jongen onder een Star Wars-dekbedje sliep, werd ontdekt toen hij een beetje aan het dollen was tijdens een percussie-optreden. Voor hij het wist stond hij op de set, werd hij op de schouders geslagen door de andere acteurs. In een artikel in Entertainment Weekly noemde Natalie Portman hem de gangmaker tijdens de opnamen, Liam Neeson vond hem een begenadigd acteur, George Lucas wilde elke avond met hem eten. Als iemand de nieuwe Star Wars-trilogie zou maken, zou het zijn personage zijn: superster Jar Jar kwam op de cover van Rolling Stone.

Toen kwam de shit storm. In de handvol interviews die online zijn te vinden, is Best niet verbitterd, maar wel gekwetst. Vooral omdat hij nooit de erkenning heeft gekregen als een van de pioniers in motion capture, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn collega Andy Serkis. De deuren die zich na Star Wars hadden moeten openen, bleven gesloten. En daarom zou Abrams die botten alsnog ergens in het beeld moeten brengen, als een voor iedereen herkenbaar kerkhof van verkeerd begrepen grapjes en geknakte dromen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden