Het jaar van het kunstgras

Op papier oogt het nieuwe jaar veelbelovend: 2002 - twee hoepels tussen twee zwaantjes. Het zal lang duren voor de kalender weer zo'n symmetrie vertoont....

+

Edger Hamer, woordvoerder SBS:

'Wij constateren dat er weer behoefte is aan grote entertainmentshows, zoals Superrobert en Uschi & Van Dijk. De kerstspecial van All You Need Is Love heeft heel goed gescoord. Dat zijn mooie, goed geproduceerde programma's die warmte uitstralen, een feelgood-gevoel.

Voor reality zal ook komend seizoen ruimte zijn, maar die zal beperkt blijven. In het genre kan ik maar drie shows opnoemen die succesvol zijn geweest: Big Brother, Expeditie Robinson en Big Diet. De kleinere reality-shows, zoals Link, hebben veel minder gescoord.

Het absorptievermogen van de kijker is ook beperkt: je moet de deelnemers aan zo'n show echt leren kennen. Daarom kun je maar een paar shows volgen. Blind vertrouwen is achtergebleven bij onze verwachtingen, mede doordat het feelgood-element ontbrak. Bij Big Diet had je dat juist wel: de warmte en het groepsgevoel bij de mensen die wilden afvallen.'

-

Thomas Notermans, woordvoerder Endemol:

'Het is onzin. Het komend seizoen is er weer veel reality te zien, ook bij SBS trouwens. Helaas voor de tegenstanders. Bij de eerste Big Brother was reality iets nieuws, maar nu is het een bestaand genre. Daardoor is de aandacht veel minder en lijkt het minder te leven. Maar de kijkcijfers zijn nog altijd goed. Het is aan ons om het spannend te houden. Je kunt niet meer volstaan met een paar camera's in een huis. We hebben nu in Spanje een programma voor de publieke omroep, waarbij de deelnemer aan het Eurovisie Songfestival via een reality-formule wordt aangewezen. Dat scoort de sterren van de hemel.

Een terugkeer naar programma's als de Honeymoonquiz zie ik nog niet zo snel gebeuren. Nederland is een klein land met te veel televisiezenders die zich op het brede publiek richten. Daardoor zijn de budgetten te klein.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden