Het is voorbij, 'het Zeeuws landje apart'

Door de Westerscheldetunnel zijn Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen één. Het vroegere aanhangsel bloeit: het autoverkeer, het toerisme en de huizenprijzen.

Sinds 14 maart is de andere kant nog maar een gevoelsmatig begrip. Door de Westerscheldetunnel is Zeeland één geheel. De tunnel vervangt de tijdrovende bootverbindingen Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Berkpolder.

Bij zijn opening heette de Westerscheldetunnel het sluitstuk van de Deltawerken te zijn. Nu zou Zeeuws-Vlaanderen, een verloren stukje Nederland, uit zijn isolement worden gehaald.

Afgaande op de cijfers is dat gelukt. Op een gemiddelde dag werden de twee veerdiensten door achtduizend automobilisten gebruikt en de NV Westerscheldetunnel durfde bij zijn schattingen niet veel hoger te zitten. Maar in de eerste maanden doken er dagelijks twaalfduizend auto's onder de Westerschelde door en in juli is dat cijfer opgelopen tot dertienduizend.

De tunnel verbindt Borsele met Terneuzen, heeft daarvoor ruim zes kilometer nodig en is daarmee de langste tunnel van Nederland. Een enkele reis kost vier euro, maar een vaste gebruiker is met een elektronisch pasje een euro goedkoper uit.

Ondanks de nieuwigheid is de verhouding tussen die twee categorieën reizigers nu al fifty-fifty en Ingo de Moor, directeur marketing, concludeert daaruit dat de tunnel een belangrijke as voor het goederenvervoer is. 'De veerdiensten waren natuurlijk toch een grote belemmering in het zakelijk verkeer. Zeeland is er een stuk dynamischer op geworden.'

Bij de Kamer van Koophandel durven ze nog niet te zeggen wat de tunnel in economisch opzicht betekent voor Zeeuws-Vlaanderen, maar makelaar Piet van Alten in Terneuzen bespeurt in eigen praktijk al wel zoiets als een economische opleving. Zo zijn de huizen in Zeeuws-Vlaanderen in vergelijking met die in de rest van Zeeland in waarde gestegen. Maar vooral de belangstelling voor bedrijventerreinen in en rond Terneuzen sterkt hem in zijn optimisme. 'Terneuzen wordt meer en meer een spin in het havenverkeer tussen Vlissingen en Antwerpen.'

Volgens de VVV van Zeeuws-Vlaanderen is de bijdrage van de Westerscheldetunnel aan het toeristisch verkeer betrekkelijk regionaal. Zelfs toeristen uit de Randstad zijn via Antwerpen net zo snel ter plekke, zeker als de expresweg naar de Belgische kust helemaal vierbaans is en vrij van stoplichten.

Opvallend is wel het grote aantal Vlamingen op de Zeeuwseeilanden. 'Dat zal toch door de tunnel komen', denkt VVV-directeur Nynke van der Ploeg. 'Voor mensen uit Brugge en Gent liggen Vlissingen en Middelburg opeens naast de deur. Ook aan de andere kant zie je dat het dagjestoerisme in het oostelijk deel van Zeeuws-Vlaanderen, vooral in Hulst en Terneuzen, flink is toegenomen.'

Hulst is de Grote Markt, een monumentaal plein waar het statige stadhuis en de H. Willibrordus, een kerk met de pretenties van een kathedraal, toch nog ruimte laten voor een breed scala aan mosselmaaltijden. Hulst is zeven dagen innemen en funshoppen. Het nog altijd opvallend grote aanbod aan erotica herinnert aan de dagen dat Nederland gidsland was.

'En Hulst is bourgondisch', zegt Jeannine de Boy. De vraag of zij zich Zeeuws of Vlaams voelt, beantwoordt de café-eigenaresse slechts met een glimlach. De spelling van haar voornaam moet maar boekdelen spreken.

Veel Zeeuws-Vlamingen denken er zo over, zeker als wordt beweerd dat hun stukje Nederland dankzij de tunnel uit zijn isolement zou zijn verlost. Wat was er mis met dat isolement? Zeeuws-Vlaanderen heeft zich altijd geafficheerd als 'het landje apart'. Nu is de andere kant opeens akelig dichtbij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden