Het is vandaag Blue Monday: somberheid troef?

Vandaag is het Blue Monday, of blauwe maandag, de vermeend deprimerendste dag van het jaar. We zijn vandaag op ons somberst doordat het vaak al wekenlang grijs weer is, goede voornemens inmiddels zijn verdampt en vakanties een eeuwigheid verwijderd lijken.

Blue Monday zou de deprimerendste dag van het jaar zijn. Beeld anp
Blue Monday zou de deprimerendste dag van het jaar zijn.Beeld anp

Het concept komt uit 2005 en is bedacht door een Britse psycholoog die er een formule voor schreef. Er is alleen geen enkele wetenschappelijke basis voor het bestaan van Blue Monday, en in het algemeen wordt het fenomeen als onzin beschouwd. Dit lijkt ook voor Twitter te gelden: daar valt Blauwe Maandag nooit op de 'officiële' dag. Wel blijkt de somberste dag meestal in januari te vallen.

Opmerkelijk: de meest optimistische dag op Twitter is steevast 1 januari, als iedereen elkaar 'gelukkig' Nieuwjaar wenst. Daarna zakt het sentiment in. Maandag is de somberste dag van de week, zaterdag de opgewekste.

Tweets in de ochtend zijn negatiever van toon, hebben we een collectief ochtendhumeur?
Daar zijn voorzichtige aanwijzingen voor: in de ochtend lijkt het aantal negatieve tweets groter dan later op de dag.

Worden we steeds negatiever?
Dat lijkt mee te vallen. In 2013 neemt het aantal negatieve tweets in de loop van het jaar zelfs gestaag af. Er zijn geen grote verschillen per seizoen te zien: in de zomer wordt bijvoorbeeld niet opgewekter getwitterd dan in de herfst, blijkt uit onderzoek door Erik Tjong Kim Sang van het Meertens Instituut.
Lees hier meer over het twitteronderzoek.

En het weer?
We hebben gekeken naar zondag 13 oktober 2013, een regenachtige dag. Het woord 'regen' piekte rond tien uur 's ochtends, maar had geen invloed op het gemiddelde sentiment van de dag.

Zelf proberen?
Zelf zoekopdrachten maken kan via de website van onderzoeker Erik Tjong Kim Sang van het Meertens Instituut: twiqs.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden