REPORTAGE

Het is te vaak raak op de A67

Dit jaar zijn al 24 zware ongelukken gebeurd op het Brabantse deel van de A67. Burgemeesters willen extra asfalt. Verkeersexperts denken dat slimme technologie botsingen kan voorkomen.

Op de rechterrijstroken van de A67 rijden vrachtwagens vaak in lange colonnes. Een moment van onoplettendheid leidt al snel tot een kopstaartbotsing.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

'Wij pleiten al tien jaar voor verbreding van de A67', zegt burgemeester René van Diessen van Geldrop-Mierlo na het zoveelste ongeluk op de snelweg tussen België en Duitsland. 'Door de economische crisis is iedereen in slaap gesukkeld: ach, het valt wel mee. Nou, het valt helemaal niet mee.'

Hij wordt bijgevallen door de ANWB. 'De A67 is een bijzondere snelweg omdat het een internationale verbindingsroute is met heel veel vrachtverkeer', zegt Marianne Dwarshuis, verkeersveiligheidsdeskundige bij de ANWB. 'Het is een tweebaansweg waar op de ene baan de vrachtwagens in een lange colonne dicht op elkaar rijden en het overige verkeer op de linkerbaan rijdt. Het is moeilijk in- en uitvoegen, er ontstaan irritaties bij gevaarlijke inhaalmanoeuvres, ook van vrachtwagens. De auto's hebben te weinig ruimte en lucht, dat werkt ongevallen in de hand.'

Woensdag klapten bij Geldrop twee trucks op elkaar. Dezelfde dag ging het aan de andere kant van Eindhoven nog twee keer mis: een Poolse vrachtwagenchauffeur reed op de vluchtstrook van de A67 bij Hapert in op een auto van Rijkswaterstaat, en 's avonds bots-ten bij Eersel twee auto's op elkaar.

Buiten de Randstad

De ongelukken, waarbij verscheidene gewonden vielen, leidden tot lange files en veel reacties in de sociale media. 'Het is weer feest op de 'highway of death', twitterde iemand over het ongeval bij Geldrop. 'Vrachtwagen als knakworst in tweeën geknakt.' Een ander: 'Waarom wordt het gevaarlijkste en drukste stuk snelweg tussen Asten en Eindhoven niet verbreed? Omdat het niet in de Randstad ligt?'

Omroep Brabant telde dit jaar al 24 ernstige ongelukken op het Brabantse deel van de A67. De regio Eindhoven heeft al eerder alarm geslagen over de verkeersveiligheid en de slechte bereikbaarheid. De 21 samenwerkende gemeenten willen 'een snelle en gerichte aanpak' van de A67. 'Wij ervaren dagelijks dat er problemen zijn op de A67 tussen knooppunt Leenderheide en Asten', schreef de Helmondse burgemeester Elly Blanksma namens alle gemeenten in februari aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur. 'De files zijn structureel en het aantal ongevallen neemt toe.'

Eind vorig jaar haalde de Tweede Kamer een streep door 'de Ruit', de vervolmaking van een ringweg rond Eindhoven. Daarbij werd ook een motie aangenomen om de gereserveerde rijksbijdrage voor de Ruit (271 miljoen euro) te besteden aan de versnelde verbreding van de A67 (en A58). Maar minister Schultz vindt de A67 'geen landelijk knelpunt' en wil eerst onderzoeken of zo'n investering wel echt nodig is.

Vrachtwagens

Onbegrijpelijk, meent burgemeester Van Diessen van Geldrop-Mierlo. Volgens hem heeft dat vermoedelijk te maken met de berekening van het aantal auto's en files op de wegen. Dat kan op de A67 misschien meevallen - de snelweg staat niet in de top-5 van files - maar er rijden wel heel veel vrachtwagens. 'Dit is geen A12 of A16', verzucht de VVD-burgemeester. 'Maar het is wel één grote rij vrachtwagens van België naar Duitsland.'

De ANWB stuurde in februari een brandbrief naar de Tweede Kamer, waarin een lans wordt gebroken voor een zo spoedig mogelijke verbreding van de snelweg tot twee maal drie rijstroken. 'Er doen zich nu al regelmatig onveilige situaties voor ', schreef directeur Frits van Bruggen. 'In het bijzonder zorgt de colonnevorming van vrachtverkeer op de A67 voor zeer onveilige situaties.'

03-04-2014. Op de A67 is vrachtwagen door de middenberm gereden en daar frontaal op een andere vrachtauto gebotst.Beeld anp

Sluipverkeer

Juist om die colonnevorming tegen te gaan heeft de minister het inhaalverbod voor vrachtwagens op de A67 eind vorig jaar opgeheven. Volgens burgemeester Van Diessen is de onveiligheid daardoor alleen maar groter geworden: 'Ik snap dat echt niet. Over de grens in België en Duitsland is inhalen verboden, maar hier in Nederland is het inhaalverbod opgeheven.'

Een bijkomend probleem is het sluipverkeer. 'Elke ochtend staan er files tussen Geldrop en Leenderheide, en gaat iedereen door het dorp rijden', aldus Van Diessen. 'Het lokale wegennet is daar niet voor. Ook daarom is verbreding van de snelweg keihard nodig.'

Driehuis van de ANWB: 'Extra rijstroken creëren lucht, letterlijk en figuurlijk. En ze maken de snelweg minder kwetsbaar. Als er ergens een ongeluk gebeurt, zijn niet meteen alle rijstroken geblokkeerd.'

Suffende chauffeurs

Ruud Hornman, docent dynamisch verkeersmanagement aan de internationale hogeschool in Breda, vindt meer asfalt geen oplossing. 'Verbreden moet je alleen doen als wegen echt verstopt raken', zegt hij. 'Deze weg heeft geen structurele oververzadiging. Dan is wegverbreding symptoombestrijding en kapitaalvernietiging.'

Volgens hem moet beter gekeken worden naar de oorzaak van alle ongelukken. Hij vermoedt dat vaak gebrek aan concentratie bij vrachtwagenchauffeurs, bijvoorbeeld omdat de cruisecontrol aan staat, of een technisch mankement een rol speelt. 'Een klapband en onoplettendheid voorkom je niet met een bredere weg', aldus Hornman.

Hij ziet meer heil in slimmere oplossingen, zoals een advanced cruise control-systeem op trucks waarbij de snelheid automatisch wordt aangepast aan die van de voorganger om kopstaartbotsingen te voorkomen. 'Ook zou je de cruisecontrol op afstand kunnen regelen. Als een wagen bijvoorbeeld onder een matrixbord met snelheidsbeperking door rijdt, gaat de cruisecontrol automatisch uit.'

09-01-2015. Brandweermannen bij een gekantelde vrachtwagen op de Rijksweg A67 tussen Helden en Liessel.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden