Het is stil geworden in de PC Hooft

Waar rijken voorheen zonder naar de prijs te kijken een paar luxe schoenen of een derde jasje kochten, zijn ze tegenwoordig voorzichtiger. 'Ik koop niet meer zomaar alles.'

AMSTERDAM - De PC Hooftstraat ligt er verlaten bij. Kopers van luxueuze merken en dure accessoires laten het in Nederland steeds vaker afweten. Waar de financiële crisis aanvankelijk voorbij ging aan de rijken, sluipt de angst er bij de luxe winkels en -merken langzaam in. 'De hele straat merkt het. Er zijn veel minder klanten dan vier jaar geleden', vertelt een verkoopmedewerker van het Britse Burberry.

De luxueuze kledingfabrikant Burberry waarschuwde dinsdag voor de tegenvallende kwartaalresultaten die in oktober bekendgemaakt worden. De koers van het aandeel van het Britse merk zakte die dag prompt met bijna 21 procent. Niet alleen Burberry zit in de problemen, ook koersen van andere luxe merken als Prada (min 6,3 procent), Louis Vuitton (LVMH, -3,4), PPR (-2,1) en Hermes Inti (-1) gingen omlaag. Financieel manager Stacey Cartwright zegt in The Wall Street Journal dat de omzetdaling vooral te danken is aan het teruglopende aantal Aziatische toeristen dat geld spendeert in West-Europese hoofdsteden.

In de Bijenkorf aan de Amsterdamse Dam is daar echter weinig van te merken. Toeristen stappen er massaal uit de bus om zo snel mogelijk een dure tas van LVMH of Burberry te kopen. 'Logisch', zegt een verkoopmedewerker in een overvolle Gucci-afdeling in de Bijenkorf. 'Hier stoppen veel bussen om hun toeristen te droppen. Ze stappen uit, kopen wat, stappen weer in en gaan naar een volgende trekpleister. De PC Hooftstraat is dat niet; die ligt te ver uit het centrum.'

Gerold Colin van Ralph Lauren beaamt die constatering. 'Hier, in de PC, zijn het toch vooral de lokale klanten die komen. Natuurlijk zijn dat ook toeristen, maar dat zijn vaak vaste klanten die weten waar ze heen moeten. Die komen hier niet de winkels afstruinen.' De floormanager benadrukt dat klanten uit het hoogste segment niets merken van de crisis, want die kopen nog steeds gewoon wat er leuk uit ziet. 'Het is vooral te merken bij hen die genoeg geld hebben, maar niet 'top of the bill' zijn. Zij kiezen tegenwoordig een of twee jasjes uit, maar laten het derde hangen. Daar komen ze dan een week of maand later wel voor terug, terwijl ze die een jaar geleden gewoon nog even meepakten.'

Zo is ook Maartje voorzichtiger geworden in het uitkiezen van haar kleren. Samen met haar dochter gaat ze met regelmaat de winkels in de PC Hooftstraat af. 'Je bent hier op de verkeerde dag', zegt ze, 'het is hier zo goed als uitgestorven.' Het valt haar op dat winkels steeds vaker leeg zijn. Ze merkt dat er ook in haar eigen omgeving minder wordt uitgegeven. 'Ook ik ben kritischer geworden. Ik koop niet meer zomaar alles zonder naar de prijs te kijken. Mijn man en ik zijn het laatste jaar voorzichtiger geworden met onze uitgaven.'

Iets verderop loert meneer Kuypers door de etalage van Hermès Inti. Hij is niet heel vaak in de PC Hooftstraat, maar ook hem is opgevallen dat klanten hun aankopen gericht selecteren. 'Zomaar willekeurig iets van de plank of uit het rek halen, is ook voor ons niet meer aan de orde. We zijn bedachtzamer geworden.'

Zelfs de happy few trekt niet meer zo gemakkelijk zijn portemonnee

Een vlucht naar luxe, zo werd het genoemd. Sinds de crisis hebben veel bedrijven het zwaar te verduren op de beurs, maar de fabrikanten van producten voor de happy few hadden niets te klagen. Er bleven voldoende rijke klanten die zich Ferrari's, Porsches, Louis Vuitton-tassen, Rolex-horloges, Krug-champagne en Gucci-schoenen konden permitteren. Doordat in Azië een nieuwe bovenlaag van superrijken ontstond, groeide de markt voor deze westerse producten zelfs. Terwijl de beurzen kampten met dalende koersen bleven de aandelen van deze fabrikanten of hun moederbedrijven het daardoor goed doen. Zij stegen de afgelopen jaren zelfs met vele procenten.

De zogenoemde Bloomberg Europese Mode Index steeg dit jaar nog met 22 procent na in de drie voorgaande jaren al bijna te zijn verdubbeld. Maar ook hierin lijkt nu een kentering zichtbaar.

Dinsdag gaf de Britse kledingfabrikant Burberry - vooral bekend van de regenjassen met ruitenpatroon - geheel onverwacht een winstwaarschuwing. De afzetstijging is begin september tot stilstand gekomen. De koers van het aandeel daalde met 20 procent. Oorzaak was de tegenvallende vraag uit China, waar de groei inmiddels is vertraagd. Enkele weken geleden verklaarde een van Burberry's concurrenten, het Franse concern Hermès International, nog een omzetstijging te verwachten.

Woensdag kelderden ook de koersen van het Italiaanse modeconcern Prada met 5 procent. PPR SA (Gucci), Hugo Boss en het Franse LVHM (het moederbedrijf van Christian Dior, Louis Vuitton en vele luxueuze champagne- en cognacmerken) moesten ook terrein prijsgeven.

Gevreesd wordt dat er een einde aan de drie jaar durende hausse van producenten van luxe merkartikelen is gekomen nu ook de nieuwe rijken in China, Korea en Taiwan voorzichtiger worden met hun uitgaven.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden