Het is soms meer dan 31 graden in de Londense metro - en een oplossing is niet in zicht

De Londenaar die een eeuw geleden op een hete dag verkoeling wilde vinden, kon het slechter treffen dan een ritje met de Bakerloo Line. In de toen pas gebouwde tunnel, die zoals de naam verraadt van Baker Street naar Waterloo leidde, was het een behaaglijke 14 graden. Hoe anders is het nu. Tijdens de afgelopen hittegolf handhaafde de Bakerloo haar koppositie als heetste metrolijn van Londen, met een temperatuur van boven de 31 graden, gevolgd door de Central en de Victoria Line. Koel is het nergens meer in de 'tube'.

Baker Street Station, het beginpunt van de heetste Londense metrolijn. Beeld epa

De oorzaak van deze temperatuurontwikkeling: de kleimuren van de nauwe tunnels, zo staat in het vakblad Rail Magazine, zijn door de jaren heen dusdanig opgewarmd dat ze geen warmte meer kunnen absorberen. Vooral op de dieper gelegen lijnen is het warm. Bij lijnen die dichter bij de oppervlakte liggen, zoals de Circle Line, kan de hete lucht makkelijker naar buiten, via schachten of wanneer de lijn even zijn kop boven de grond steekt voor frisse lucht.

Het grootste deel van de ondergrondse hitte, 89 procent, komt van de treintoestellen zelf, die voortdurend remmen en optrekken. De rest van de hitte is afkomstig van de passagiers; de heetste lijnen behoren ook tot de drukste. Bovendien is de Londense metro 's-werelds oudste metronetwerk. Vooral een oude, diepe en charmante lijn als de Bakerloo wordt daarom 's zomers als een bakkersoven ervaren.

In zijn tijd als burgemeester beloofde Ken Livingstone een prijs van een ton voor een briljante geest die een oplossing zou vinden voor het hitteprobleem in de metro waar jaarlijks 1,37 miljard ritten worden gemaakt. Niemand kwam met het Ei van Columbus, zodat het blijft bij noodoplossingen: ventilatoren in de wandelgangen en verzoeken aan passagiers om water mee te nemen (en deo niet te schuwen). Airco is geen optie: daarvoor is meestal geen ruimte, en de installatie zou zoveel hitte afgeven dat de perrons weer te warm zouden worden.

Wel hebben slimme ingenieurs een manier gevonden om met de hitte van de Northern Line een huizenblok in Islington te verwarmen. Wie nu verkoeling zoekt in een tunnel, is aangewezen op de voetgangerstunnels onder de Theems in Oost-Londen. Of moet wachten op de opening van de Queen Elizabeth Line.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden