Het is over en uit met de negerzoen

De moorkop kan nog net. Zwarte Piet zou eigenlijk moeten verdwijnen. Allemaal van later zorg, vindt Roy Groenberg, die al heel tevreden is met het feit dat de Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen sinds donderdag de naam van zijn welbekende negerzoenen heeft gewijzigd in ‘Buys Zoenen’....

‘Deze naamsverandering heeft een psychologisch effect op het in het reine komen van Nederland met zijn slavernij-verleden’, vindt Groenberg, voorzitter van de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname. De negerzoen was volgens deze stichting veel meer dan een klein rond koekje met een bol van schuim, bedekt door chocolade.

Via de televisie vernam Groenberg donderdagmorgen dat zijn strijd tegen de negerzoen succes heeft gehad. De naam is een belediging voor zwarte mensen, is racistisch en verwijst naar een donkere periode (slavernij) uit de Nederlandse geschiedenis, zo had Groenberg de koekfabrikant bij herhaling kenbaar gemaakt.

Die liet gisteren op zijn website weten gehoor te geven aan de oproep tot naamswijziging: ‘Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud. Na zorgvuldig markt-, merk- en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren.’

Dat werd inderdaad tijd, vindt Groenberg: in Duitsland was de Negerküsse al veranderd in Schaumküsse, in Engeland heet de Negro’s Kiss al geruime tijd Angel’s Kiss. De nieuwe Nederlandse naam verwijst naar producent Buys, die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.

Groenberg: ‘Nu zetten we onze strijd tegen het begrip negroïde ras voort.’

Taalspecialisten denken dat het nog wel een tijd zal duren voordat het woord is ‘uitgeburgerd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden