'Het is ons allemaal iets te gelikt en karakterloos'

Mac van Dinther gaat eten in Izakaya.

Beeld Els Zweerink

Izakaya, dat klinkt... tja, naar wat eigenlijk? Japans? Izakaya is het Japanse woord voor eetcafé en het is nieuw voor Nederland. De sushibar en de teppanyaki kenden we al, maar een izakaya nog niet. Het is een etablissement, zo begrijpen we uit beschrijvingen, waar zakenlui na een dag hard werken stoom afblazen boven een kommetje sake met een hapje. Dat kan nu dus ook in Amsterdam.

Cool! Hoe ziet een echte Izakaya eruit? Geen idee, maar vast niet zo gelikt als deze Nederlandse versie in de lobby van het splinternieuwe Sir Albert Hotel. De tegelvloer is grijs en strak, de wanden zijn wit als een onbeschreven A4'tje. In het midden staat een vlindervormige bar met daarvoor een lange houten eettafel. Langs de ramen zijn zwarte tafeltjes en stoelen geplaatst. Het is neutraal, modern, internationaal. Zo'n plek die zich helemaal losmaakt van zijn omgeving. Londen, New York, Tokyo, dit zou overal kunnen zijn.

Maar het eten is wel Japans toch? In beginsel wel, maar het is een kosmopolitische Japanse keuken, aangevuld met invloeden uit Europa en Zuid-Amerika. Een proeve daarvan krijgen we meteen in ons eerste hapje van plakjes rauwe zeebaars, bestrooid met miso-zout en olijfolie. Een goede bekende voor ons, maar een exoot in de Japanse keuken. De vis is trouwens excellent en prachtig op (kamer)temperatuur.

Zuid-Amerikaanse invloeden schemeren door in de glimmende lakdoos gevuld met 'tataki' van zalm: plakjes aan de rand dicht geschroeide vis met zoete miso-mosterd en 'ceviche' van tomaat, een salade van grafkoude tomaten die ook niet allemaal goed rijp zijn. Tomaten in maart, ook zo'n gevolg van mondialisering; het is altijd wel ergens zomer.

Zit er ook nog iets echt Japans tussen? Jazeker, en het zijn meteen de twee hoogtepunten. Het eerste is een stukje gebakken zeebaars, ingesmeerd met miso.

Dat is de derde keer dat het woord miso valt. Maar wat ís het? Miso is een pasta van gefermenteerde sojabonen, rijst of gerst en een van de smaakmakers van de Japanse keuken. Het is een bron van umami, de vijfde smaak. Miso is er in soorten. Deze is honingkleurig, zout en licht zoet. Het gaat prachtig bij de vis die heel zacht is gebakken en superzacht van binnen.

Je had het over twee hoogtepunten. Het tweede komt er meteen na. Een biefstukje, kort gebakken, in schijfjes gesneden en opgediend in een gloeiend hete 'toban', een vuurvast schaaltje, gedrenkt in een saus van sake en soja. Het vlees is nog mooi rauw van binnen en heeft de zoute smaak van de saus lichtjes opgezogen. Het ziet er prachtig uit, net als alles trouwens. Over presentatie hoef je Japanners niks te leren.

Ik mis sushi? Die krijgen we op het laatst, gek genoeg. Izakaya heeft het slechtste tot het einde bewaard. De vis is prima maar de rijst is droog en korrelig.

Jammer. Hoe is de bediening? Netjes, maar ook glad en onpersoonlijk. De voertaal van de meisjes in zwart is Engels. Nederlands verstaan ze niet. Ze zijn sowieso moeilijk te verstaan want de akoestiek is waardeloos.

Je klinkt niet echt overtuigd. Dat zijn we ook niet. Het is ons allemaal iets te gelikt en karakterloos. Al kunnen we ons best voorstellen dat we na het werk nog eens aanschuiven voor een bordje beef toban met een kommetje sake. Want je kunt ook alleen daarvoor binnenkomen. Dat is het mooie van een Izakaya.

De cijfers
Kosten:
Omakasa 7 gangenmenu: 70 euro p.p.

Punten:
Eten: 7
Bediening: 6
Entourage: 6
Prijs-kwaliteit: 7

Het menu
Sashimi van zeebaars met olijfolie en yuzu (Japanse citrus)
Zalm tataki
St. Jacobsschelp met sake-room
Zeebaars met moro miso, Jalapeño peper en komkommer
Beef Toban
Sushi
Cappuccino crème brûlée met schuim van Japanse whisky

Izakaya
Albert Cuypstraat 2-6
1072 CT Amsterdam
020-3053090
www.izakaya-amsterdam.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden