Nieuws Formule 1

Het is officieel: Formule 1 voor drie jaar terug in Zandvoort

Zandvoort kan zich opmaken voor een invasie van epische proporties. Dinsdag werd op het circuit van Zandvoort bekend gemaakt dat de Formule 1 na een afwezigheid van ruim drie decennia terugkeert naar de Noord-Hollandse badplaats. De eerste ‘Heineken Dutch Grand Prix’, zoals de race officieel zal heten, vindt hoogstwaarschijnlijk plaats in mei 2020.

Het logo van de Formule 1 van Zandvoort, getoond op een scherm op het circuit. Beeld EPA

Een exacte datum is nog niet bekend. ‘Het duurt nog waarschijnlijk twee maanden voordat we de kalender rond hebben’, zei Formule 1-baas Chase Carey dinsdag daarover tijdens een persconferentie.

Het contract tussen het circuit van Zandvoort en de Formule 1 loopt voor minimaal drie jaar. De verwachting is dat het driedaagse raceweekend zo’n 300.000 racefans zal trekken die de Nederlandse Formule 1-coureur Max Verstappen met eigen ogen in zijn thuisrace in actie willen zien.

De aankondiging van de Nederlandse GP hing al maanden in de lucht. Eind vorig jaar lekte uit dat het circuit van Zandvoort een principeovereenkomst had bereikt met de Amerikaanse Formule 1-eigenaar Liberty Media. In de maanden daarna is er volop onderhandeld met de Amerikanen en aan sponsorwerving gedaan. Lang bleef het stil, maar volgens oud-coureur Jan Lammers, in februari aangesteld als sportief directeur van de race, was dat een goed teken.

‘Het zijn omvangrijke contracten. Er moet van alles besproken en afgehamerd worden. Juridisch en financieel’, zei Lammers eind maart nog. Geld was op dat moment al geen probleem meer, benadrukte hij. Er waren genoeg investeerders gevonden om de naar verluidt 40 miljoen euro voor het eerste jaar op te hoesten, waarvan 20 miljoen rechtstreeks naar de Formule 1 gaat. De race wordt grotendeels met privaat geld gefinancierd.

Sponsoren 

Op de sponsorborden tijdens de persconferentie dinsdag waren de namen van sponsoren Pon, bouwbedrijf VolkerWessels, mediaorganisatie Talpa, techbedrijf CM en supermarktketen Jumbo te zien. Op ruim 4 miljoen euro van de gemeente van Zandvoort na draagt de overheid verder niet financieel bij aan het evenement.

Met de terugkeer van de Formule 1 naar Nederland is een dossier dat een kleine vier jaar geleden nog oogde als een luchtkasteel, toen de gemeente Zandvoort voor het eerst instemde met een haalbaarheidsonderzoek naar de race, werkelijkheid geworden. De Formule 1 verliet Zandvoort in 1985 toen het circuit verouderd was en er in Nederland geen draagvlak meer was voor een sport die als een niche werd gezien. Niki Lauda zou waarschijnlijk voor altijd de laatste winnaar zijn van een Grote Prijs op de bochtige baan in de duinen.

Formule 1-race op het circuit van Zandvoort in 1966. Beeld ANP

Maar met name dankzij het succes van Max Verstappen veranderde dat. Hij groeide in de afgelopen jaren uit tot een van de populairste coureurs in de koningsklasse van de autosport. Dankzij hem kleurden circuits over heel de wereld oranje, wat de interesse van de Formule 1 in een thuisrace voor de groeibriljant van de sport aanwakkerde.

Met de deal beklonken, breekt voor Zandvoort een drukke periode aan. Het circuit moet aangepast worden aan de recentste eisen van autosportfederatie FIA, onder meer op het gebied van veiligheid. Ook zal het smalle circuit op enkele punten moeten worden verbreed voor de brede Formule 1-auto’s.

Daarnaast wacht de baan nog een flinke klus om de aan- en afvoer van de vele tienduizenden racefans ordelijk te laten verlopen. Er zijn slechts twee toegangswegen naar het circuit en spoorbeheerder ProRail liet maandag al weten dat de enige spoorlijn naar de badplaats zal moeten worden verbeterd om de verwachte drukte op het spoor aan te kunnen.

Autorace is flinke logistieke nachtmerrie, en vervuilend bovendien

Voor de Formule 1-races in Zandvoort moeten 2000 ton materiaal en ruim 100 duizend bezoekers door Haarlem en Aerdenhout. Het wordt een logistieke nachtmerrie om Max Verstappen in eigen land aan het werk te kunnen zien.

Zandvoort mag 4,1 miljoen euro besteden aan een vervuilende autorace. Raadslid Karim el Gebaly stemde namens GroenLinks, de klimaat- en milieupartij, vóór dit plan. Verslaggever Toine Heijmans ging begin april naar de kustplaats om te zien hoe dat kan.

Max Verstappen is ondertussen bezig aan zijn beste seizoensstart tot nu toe, maar afgelopen zondag bleek Mercedes in Barcelona een klasse apart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden