'Het is maar een keer Sinterklaas'

De consument lijkt het in Hilversum rustiger aan te doen, maar Detailhandel Nederland verwacht dat de Sinterklaasomzet toch iets hoger is dan vorig jaar.

HILVERSUM - Astrid Smallenburg staat in winkelstraat De Groest in Hilversum met een handvol chocoladeletters haar laatste aankopen te doen. 'Ik heb twee kinderen van 14 en 11 jaar. Toen ik zei dat we dit jaar uit eten of naar de film gingen in plaats van Sinterklaas te vieren, barstte de jongste in huilen uit. Dus nu doen we het toch. '


Onderzoeksbureau GfK voorspelde maandag weinig goeds voor de Sinterklaasomzet. Eén op de tien Nederlanders die vorig jaar nog decembercadeaus kochten, slaat dat dit jaar over. Wie dat wel doet, zou in een derde van de gevallen voor een kleiner geschenk kiezen. Detailhandel Nederland houdt hoop,en voorspelt een Sinterklaasomzet van 500 miljoen euro. Dat zou een stijging betekenen van 1,4 procent ten opzichte van vorig jaar.


Violet Vos, verkoopster in een thee- en koffiezaak, zegt dat het aantal klanten vergeleken met vorig jaar hetzelfde is gebleven. 'Ze geven per cadeau wel minder uit. Vorig jaar was het vaak rond de 15 euro, nu is dat veel vaker 10 of 5 euro.' Zelf bezuinigt Vos niet op cadeaus. 'Dat vind ik onzin. Het is maar een keer per jaar Sinterklaas.'


Ook Marijn Zuidema bespaart niet graag op cadeaus. 'Ik heb afgelopen weekend met vrienden Sinterklaas gevierd. We trokken lootjes en deden surprises met gedichten. Per cadeau was het budget ongeveer 20 euro. Aankomend weekend vier ik het nog een keer met familie. Mijn vriend en ik hebben familie in het noorden en rijden haast elk weekend naar Assen. Dit jaar vieren we het bij ons thuis in Hilversum, dat scheelt weer benzine. Ik bezuinig liever op zulke dingen dan op cadeaus.'


Ondertussen rent een hulppiet in een geel pietenpak enthousiast met een hand taaitaai op een verlegen meisje af. Ze duikt snel weg achter haar moeder. Op dit aandoenlijke tafereel na, wijst in Hilversum weinig op het Sinterklaasfeest woensdag. De etalage van de chocoladewinkel van Ger van Vliet ligt nog vol Sinterklaaschocolade, maar in de winkel zelf legt hij alvast kerstsnoepgoed neer. 'Voor chocoladeletters komen mensen allang niet meer naar een speciaalzaak.'


Elektronicaverkoper Eric van Amstel heeft tot nu toe minder verkocht dan in 2011. 'De crisis en het weer helpen niet bepaald mee.'


Wendy Kastermans geeft dit jaar minder uit aan cadeaus voor haar zoon. 'Alles is duurder geworden, we moeten rustig aan doen. Mijn budget is nu 20 euro per kind, vorig jaar was dat 50 euro. Ik koop kleinere cadeaus, de kinderen merken er niks van. Opa en oma doen de kerstcadeaus.'


De omzet van de boekhandel van Klaartje de Vocht is tot nu toe gelijk aan die van vorig jaar. 'Maar er wordt altijd heel veel lastminute gekocht, dus we hebben nog even. De omzet hangt samen met het weer: als de zon schijnt, springen mensen op de fiets om naar de winkel te gaan, met regen blijven ze liever thuis om online hun aankopen te doen.


'Daarbij gaan mensen vaak naar Bol.com, omdat ze niet weten dat hun boekwinkel online hetzelfde assortiment heeft. Het komt allemaal uit hetzelfde magazijn en door de Wet op de Vaste Boekenprijs kosten Nederlandse boeken overal hetzelfde. Wij zijn de enige overgebleven boekhandel in Hilversum. Je merkt wel dat de lokale 'gunfactor' daardoor groter wordt.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden