Het is écht het omrijden waard: benzine bij de lokale onbemande pomp steeds goedkoper

Langs de snelweg tanken na een lange werkdag mag dan vaak het makkelijkst zijn, voor de automobilist loont omrijden via een lokale onbemande pomp steeds meer. Sinds 2008 steeg het verschil tussen de prijs van benzine aan de snelweg en de onbemande pomp van 9 naar 13 eurocent. 

Langs de snelweg tanken na een lange werkdag mag dan vaak het makkelijkst zijn, voor de automobilist loont omrijden via een lokale onbemande pomp steeds meer. Beeld Anp

Dat blijkt uit cijfers van CBS en Travelcard, dat wekelijks de tankbeurten bijhoudt van meer dan 300 duizend Nederlanders. In april steeg de gemiddelde prijs van Euro95-benzine naar 1,61 euro per liter. Sinds augustus 2015, toen de landelijke prijs van benzine 1,66 euro per liter aantikte, betaalde de automobilist niet eerder zo veel voor zijn of haar brandstof. 

De benzineprijs steeg echter niet bij alle tankstations even hard. Was het verschil tussen tanken bij een onbemande pomp en aan de snelweg in de duurste maand van 2015 met 11 eurocent per liter al beduidend hoger dan in 2008, in april 2018 liep dit verder op tot 13 cent.

OPEC

Dat benzine an sich duurder of goedkoper wordt, is logisch te verklaren met de gelijktijdige stijging en daling van de olieprijs. Zo klom de prijs van een vat ruwe olie de afgelopen weken van 60 naar ruim 75 dollar door de groei van de wereldeconomie en de beperking van de productie door oliekartel OPEC.

De toenemende ongelijkheid tussen de prijs van Euro95 bij tankstations aan de snelweg en lokale onbemande benzinepompen laat zich daar nog niet mee verklaren. Aan de snelweg steeg de prijs in 10 jaar met 8,9 eurocent, tegenover een toename slechts 6,4 procent bij de lokale onbemande pomp.

Prijzenslag

Volgens Paul van Selms, brandstofprijzendeskundige bij consumentenorganisatie United Consumers, komt het groeiende verschil door een prijzenslag onder de onbemande tankstations. Het aandeel van deze stations op het totaal is explosief gegroeid: waar in 2011 nog een derde van de tankstations onbemand was, waren er in 2017 voor het eerst meer onbemande dan bemande pompen in Nederland

‘Aan de snelweg is de prijs minder belangrijk. Daar komt vooral zakelijk verkeer’, zegt Van Selms. ‘Wie in een leaseauto rijdt, let niet op de hoogte van benzineprijs aan de pomp. De baas betaalt toch.’

Voor de lokale onbemande pompen is de prijs wél een belangrijk concurrentiemiddel, legt Van Selms uit. Zeker nu het aantal onbemande tankstations toeneemt en steeds meer Nederlanders meerdere van deze pompen in de buurt hebben. 

Onmogelijk

Soms ligt de benzineprijs bij een onbemande pomp zo laag, dat winst maken bijna onmogelijk is. Van Selms: ‘Er zijn nu meer dan 4 duizend tankstations in Nederland, terwijl dat er makkelijk duizend minder kunnen zijn. De grote ketens gaat het vooral om marktaandeel.’

Per locatie kan de benzineprijs flink verschillen. Het verschil tussen de hoogste en laagste verkoopprijs in Nederland was in april liefst 27 eurocent per liter. Bij vier op de vijf tankstations ligt de verkoopprijs van Euro95 tussen de 1,55 en 1,67 euro. 

Overigens betaalt de automobilist bij een onbemande pomp niet altijd minder dan langs de snelweg. Bij de onbemande pompen lag de prijs vorige maand tussen 1,50 en 1,73 euro per liter, tegenover een tarief van tussen de 1,55 en 1,75 euro per liter langs de snelweg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.