Het is beter in België

Waarom worden striptekenaars in België gezien als kunstenaars en in Nederland niet?

DEN HAAG - Het Gala van het Stripboek, dat zaterdag voor het eerst werd georganiseerd in het statige museum Meermanno in Den Haag, moet de Nederlandse striptekenkunst meer aanzien geven. Want, aldus de organisatie, 'in België worden striptekenaars als kunstenaars gezien, daar moeten wij ook naa toe.'


Zijn striptekenaars in België inderdaad beter af dan hier, Nederlandse tekenaars?


Dick Matena, tekenaar en sinds zaterdag 'Levend Erfgoeddrager' van de Nederlandse strip:

'In België worden striptekenaars serieus genomen. De strip is daar een vanzelfsprekender onderdeel van de samenleving. Het is in België gewoon een vak, niet anders dan een bakker die zijn brood bakt of een schrijver die een boek schrijft. Dat is in Nederland niet het geval. Hier word je als striptekenaar niet beschouwd als een volwaardig kunstenaar. En je bezigheden worden ook niet beschouwd als een 'gewoon' beroep.'


Toon van Driel, tekenaar van onder meer FC Knudde en Stamgasten in het AD:

'De Belgische stripcultuur is natuurlijk getekend door grote talenten als Hergé, de maker van Kuifje. De Belgen zijn trots op die grote namen, wij hebben die talenten niet. Maar dat verschil in cultuur maakt voor mijn branche, de krantenstrips, geen verschil.


'Een groter probleem is de ontlezing en daarmee de dalende oplagecijfers van kranten. Dat is in België niet anders. Dat is lastig en zonde, want hierdoor ontstaat er geen ruimte voor jong talent.'


Meermanno-directeur Maartje de Haan en Rob van Eijck, oud-redacteur van vakblad Stripschrift:

'Onze stripcultuur zit heel anders in elkaar zit dan die van de Belgen. Dat heeft vooral met de overheid te maken. In 1948 werd het lezen van strips op scholen ontmoedigd door het toenmalige kabinet. Inmiddels speelt dat niet meer, maar daarmee is een gat geslagen.


'Toch is ook onze stripcultuur rijk. De Nederlandse strip is heel eigen, de humor is anders dan die van de Belgen of de Fransen. Veel Nederlandse grappen zouden daar niet kunnen.'


Maaike Hartjes, tekende onder meer Maaikes Dagboekje:

'Ja, in België worden strips veel serieuzer genomen. Hoewel de graphic novel ook in Nederland haar opmars heeft gemaakt, wordt de strip hier nog steeds gezien als iets voor kinderen. Daarnaast krijgen de Vlaamse tekenaars subsidie. Als je in Nederland wordt uitgenodigd voor een congres over strips, mag je gewoon je eigen treinkaartje betalen. Daarom zijn de mensen hier vanavond verbaasd over de gratis drank, dat zijn ze niet gewend. Een hele andere mentaliteit dan op Het Boekenbal, maar wel leuk.'


Hanco Kolk, tekenaar van onder meer S!ngle:

'Er is een groot verschil met België en Nederland. Hier vind je strips meer in kranten. De Belgen maken veel lange stripverhalen en je hebt daar meer gespecialiseerde winkels. In Nederland raak je lange verhalen niet kwijt.


'Maar ik ben hier niet om de strip op de kaart te zetten, hoor. Het is gewoon leuk om de collega's te zien. Striptekenen is een solitair beroep, dus je spreekt elkaar weinig.'


Het Gala van het Stripboek moet de Nederlandse stripwereld meer aanzien geven.


Matena geëerd


Dick Matena, bekend van zijn getekende versies van literaire romans als De Avonden, werd zaterdag geëerd met de titel 'Levend Erfgoeddrager' van de Nederlandse strip. Hij tekende Tom Poes en werkte voor talloze stripbladen. Hij won de Nederlandse Stripschapprijs en de Vlaamse Staatsprijs voor het Beeldverhaal. Zijn werk was onder meer te zien in het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden