Het imperium van het merk Cruijff

CB International heette het bedrijf waar Johan Cruijff in 1978 na zijn voetballoopbaan mee begon. De C stond voor Cruijff. De B voor Basilevitsj, zijn Frans-Russische vriend en zakenpartner met wie hij grootse plannen had. Ze gingen van alles doen: films, onroerend goed, export van wijn en de handel in groenten. Het bekendste onderdeel van hun bedrijf werd de varkensfokkerij Ganadera Catalana. Niet omdat het zo'n succes was, maar omdat het uitliep op een mislukking.

Beeld Erwin Olaf

Voormalig mannequin Michel Basilevitsj - door Cruijffs vrouw Danny opgeduikeld op het plein van de internationale school waar hun kinderen op zaten - bleek toch niet zo'n goede vriend en al helemaal geen zakelijk genie. De mooiboy had het geld van hun 'gezamenlijke investering' weggesluisd en liet Cruijff achter met een schuld van zo'n 6 miljoen gulden. Het betekende dat Cruijff zijn voetbalschoenen weer aantrok en een paar jaar in de Amerikaanse competitie ging spelen.

Het was opmerkelijk dat Cruijff zich zo had laten besodemieteren. Hij had al vroeg door hoe hij zijn voetbalkwaliteiten commercieel kon uitbuiten. Meestal met zijn schoonvader Cor Coster aan zijn zijde wist dit duo lucratieve overeenkomsten te sluiten. Cruijff regelde wedstrijdpremies voor hem en zijn teamgenoten in het Nederlands elftal. Zo'n zeperd als met de varkens heeft Cruijff niet meer gehad. Misschien ook omdat hij zijn familie bij zijn zakelijke activiteiten betrok. Zijn drie kinderen Chantal, Susilla en Jordi hebben alle aandelen in de holding van hun vader en vervullen daarnaast ook verschillende functies.

Promotieactiviteiten

Na zijn leven als voetballer bouwde hij langzaam zijn zakenimperium uit. Na zijn actieve carrière als speler en trainer bleef zijn naam en gezicht geld waard. Dat blijkt uit een akkefietje uit 2006. Toen eiste Cruijff voor de rechtbank in Amsterdam dat een Nederlandse vastgoedboer niet langer zijn naam en gezicht zou plakken op een project in Spanje. In de uitspraak stond hoeveel hij aanvankelijk zou krijgen voor het gebruik van zijn portret en wat promotieactiviteiten: dik 9 miljoen euro.

Maar verder houdt zijn imperium zich bezig met vastgoed, kleding met zijn naam, opleidingen voor topsporters onder de naam Cruyff University, wereldwijde managementcursussen via zijn Cruyff Institute. Wat het dit allemaal opleverde, is moeilijk te achterhalen. Er staan bedrijven geregistreerd in onder meer Nederland, Luxemburg en Spanje, waarvan de cijfers lastig te achterhalen zijn. De Spaanse holding had eind 2013 een eigen vermogen van 5 miljoen euro.

Een belangrijk onderdeel van het bedrijf is de tak Cruyff Sports, onder leiding van zijn schoonzoon Todd Beane. Dit bedrijf verkoopt voetbalkennis. Zo is zoon Jordi via het bedrijf als technisch directeur verhuurd aan Maccabi Tel Aviv. Daarnaast slijt Beane wereldwijd aan voetbalclubs de unieke voetbalvisie van zijn schoonvader. Tot nu toe maakten clubs uit onder meer Zuid-Afrika, Mexico, Canada en Australië er de laatste jaren gebruik van.

Beeld Erwin Olaf

Jeugd

Dat leidde in Amsterdam wel even tot gefronste wenkbrauwen. Want het was exact hetzelfde plan waarmee hij in 2010 een revolutie predikte bij de jeugdafdeling van Ajax. Maar Cruijff kwam er mee weg. Omdat hij Cruijff was.

Misschien ook omdat ze er bij Ajax wel wat konden leren van deze zakelijke blik. Dat hadden ze ook van Cruijff en zijn revolutie geleerd, zei Ajax-trainer Frank de Boer afgelopen weekend in de Volkskrant. 'Door hem is ook de 'mindset' veranderd. Jeugd is en blijft het belangrijkst. En het bedrijf dient gezond te zijn. Dat zat al in de genen van Ajax, maar hij heeft het aangezwengeld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden