Het 'huis van de autosport' heeft plotsklaps geen Grand Prix meer

Wat is de Formule 1 zonder Britten? Twee Ferrari's op enkele ronden gevolgd door Saubers en Toyota's...

Van onze correspondent Peter de Waard

De pioniers van de Formule 1 waren Brits, de eigenaar is Brits en zeven van de tien teams zijn in Groot-Brittannievestigd, maar Groot-Brittannieeft in 2005 geen eigen Grand Prix voor Formule 1-wagens.

Bernie Ecclestone zelf haalde vorige week een streep door de race op Silverstone, het circuit waar in 1950 de allereerste Grote Prijs uit de Formule 1-geschiedenis werd verreden.

Reden is een geschil om een bedrag dat naar verluidt minder is dan het maandsalaris van Michiel Schumacher. Ecclestone wil bijna negen miljoen pond (dertien miljoen euro) van circuiteigenaar British Racing Drivers Club (BRDC), maar die weigert dat bedrag te betalen. 'Het is een gentlemen's club met een tekort aan gentlemen', zo omschreef Ecclestone de houding van de BRDC die onder leiding staat van voormalig coureur Jackie Stewart. Stewart zegt dat de BRDC dat bedrag eenvoudigweg niet heeft.

Stewart heeft afgelopen dagen een dringend beroep gedaan bij de regering voor financi hulp. Maar die weigert verdere steun, nadat vorig jaar al 35 miljoen euro was gestoken in onder meer de verbetering van de infrastructuur rond het circuit. Hoewel de race-kalender officieel op 13 oktober wordt vastgesteld, heeft Ecclestone gezegd dat een laatste reddingspoging weinig kans maakt. 'Er staan nu zeventien Grand Prix-wedstrijden op de kalender. Er is geen ruimte voor een achttiende', zei hij.

Het probleem is mogelijk niet alleen geld. Silverstone aangelegd op een oud oorlogsvliegveld in Northamptonshire tussen Oxford en Birmingham is volgens velen verouderd. Hoewel er sinds 1950 aanpassingen in het circuit zelf zijn doorgevoerd, de veiligheid is verbeterd en de tribunes zijn overdekt, kan het niet concurreren met ultramoderne circuits als die in Shanghai, waar vorige week de eerste Chinese Grand Prix werd verreden.

De honderdduizenden fans, die 300 euro per kaart neerleggen, moeten jaarlijks zes uur in de langzaamste file van het jaar staan om de snelste auto's ter wereld te kunnen zien.

Groot-Brittannis in zak en as. Vele motorsportfans beschouwen Silverstone als home van de motorsport, net zoals Wimbledon dat is voor het tennis en Wembley voor het voetbal. De vele pubs rond het circuit zijn afhankelijk van het race-weekeinde in juli. De Britse Grand Prix is naast de Italiaanse de enige die altijd verreden is.

Silverstone heeft echter nooit helemaal het monopolie over de Britse Grand Prix gehad. In het verleden werd de race gedeeld met achtereenvolgens Aintree en Brands Hatch, voordat Silverstone in 1987 het alleenrecht kreeg.

Rond Silverstone is het Formule 1-circus inmiddels geconcentreerd. Met een omzet van vijf miljard pond en met vierduizend werknemers zijn in het gebied dat Motorsport Valley wordt genoemd zeven van de tien in de Formule 1 actieve teams gevestigd. Jordan heeft het hoofdkwartier zelfs op Silverstone, de andere teams (BAR, Renault, Williams, Minardi, Jaguar en McLaren) zijn in de buurt gevestigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden