Het hangt, ligt, staat, loopt of is om te eten

Wie vindt dat zijn fiets hoognodig aan een verzetje toe is, kan de komende week een bezoek brengen aan het voormalige Westergasfabriekterrein in Amsterdam....

Voor het vierde achtereenvolgende jaar staan het Ketelhuis, de Zuiveringshal, het Machinehuis en de Openbare Verlichting weer in het teken van de kunstmanifestatie de Kunstvlaai, die voor de gelegenheid de naam Vier de Kunstvlaai heeft gekregen. De tegenhanger van de commerciële KunstRai, koos 80 kunstenaarsinitiatieven uit, die op hun beurt weer verschillende binnen- en buitenlandse kunstenaars vertegenwoordigen. Dit resulteerde ook dit jaar weer in een bonte mengeling van kris kras door elkaar heen opgesteld werk. Het hangt, ligt, staat, praat, loopt. Of is om op te eten.

Robert Clarijs en Joep Münstermann van kunstenaarsinitiatief Kangoeroe sjouwen buiten met een oven. Zij gaan koekjes bakken naar ontwerpen die door kunstenaars zijn ingestuurd. In een kraam met vitrines kunnen de kunstwerkjes van zanddeeg bekeken worden. En uiteindelijk voor een symbolisch bedrag ook opgegeten. Jos Houweling, directeur van het Sandberg Instituut en initiator van de Kunstvlaai, vraagt of bezoekers ook ontwerpen mogen inleveren. Dit is mogelijk. 'Maar', waarschuwt Clarijs, 'het moet wel serieus blijven.' De koekconcepten van de kunstenaars moesten dan ook in de lijn van hun werk liggen.

Nieuw dit jaar is De EEN Minuten, een presentatie van video's van precies zestig seconden. Ze worden doorlopend vertoond in het Ketelhuis, en in het gebouw van de Openbare Verlichting is een selectie te zien in een ingenieus bedachte opstelling van Florian Göttke. Daar zijn maar liefst 600 inzendingen op binnen gekomen. En alsof dat nog niet genoeg is, kunnen bezoekers ook een video maken: in plaats van vijf gulden entreekosten kun je een band inleveren, die serieus wordt bekeken en besproken.

Veel ruimte dus voor eigen initiatief. Maak je kunst met snoer en stekker en ben je niet uitgenodigd als deelnemer aan de Kunstvlaai? Ga dan niet bij de pakken neerzitten, maar maak gebruik van de PLUG, een andere nieuwigheid. Het woord is opgebouwd uit stekkerdozen tegen een muur die je werk voor een dag van de nodige stroom voorzien.

De inrichting van de grote Zuiveringshal is dit jaar bedacht door het duo Spijker en Splinter. Elk kunstenaarsinitatief heeft 'de minimale benodigdheden om kunst te presenteren' tot zijn beschikking gekregen; zestien vierkante meter en een muur, die op elke willekeurige plek binnen het vierkant geplaatst mocht worden. Recht, schuin, beplakt, opengewerkt; alles mag. Als het geheel maar binnen het vlak blijft.

Die opzet heeft geleid tot doolhof waar zich achter elke muur een andere verrassing bevindt. Zoals elk jaar kenmerkt de hal zich door de duizelingwekkende diversiteit aan werken en namen. Sandbergstudente Femke van Wachum 'vertaalde' haar schilderijen in een ruimtelijk werk van plastic en textiel.

De muur van Marissa Evers is voorzien van een doorzichtig afdakje waarop parapluspinnen beginnen te trillen zodra je eronder gaat staan. Niets is te gek; het Indoor Land Art Program betrok een Amerikaanse cartoloog, die in een nog onbekend gebied bergen van namen voorziet, bij hun plannen. Wil je een berg die jouw naam draagt, meld je dan met goede redenen bij ILAP, en het wordt geregeld.

En als je, net als je fiets, toe bent aan verzorging, neem dan plaats in het Recycle Restaurant. Het onderschrift luidt weliswaar The Risk of the Day, maar iedereen kan zitten en er is een overvloed aan borden. Werkelijk; aan alles is gedacht.

Vier de Kunstvlaai opent vandaag om 16 uur op het terrein van de Westergasfabriek, Haarlemmermeerweg 8-10, Amsterdam. Tot en met 14 mei, 13-19u.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden