Het grote verschil tussen een integere schreeuw om aandacht en een schaamteloos pr-verhaal

De mediaweek in Top & Flop

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week: het grote verschil tussen een integere schreeuw om aandacht en een volstrekt commerciële.

De dj Stephan Bouwman. Foto anp

Top

Bij Qmusic, een van de vele commerciële radiostations, wordt altijd veel en keihard gelachen, en meestal op een overdreven manier. Net zoals de muziekkeuze (oude hits, hits of toekomstige hits plus hier en daar een onbenullig spelletje) hoort dat er kennelijk bij.

Woensdagmiddag werd de gebruikelijke gang van zaken doorbroken door de jonge dj Stephan Bouwman. Sinds 2016 is hij bij Qmusic dagelijks te horen, van 16.00 tot 19.00 uur - scholierentijd.

'Er moet me effe iets van het hart', zei hij in de laatste minuten van zijn programma. Het kwam volkomen onverwacht.

Dj's op de radio zeggen wel vaker dat hun iets van het hart moet. Meestal begint de dienstdoende sidekick dan alvast te hinniken en volgt een flauwe grap. Deze keer was het anders. Bouwman begon te huilen.

'Het gaat gewoon niet goed met me', zei hij, 'ik voel me klote.' Minutenlang sprak hij over zijn depressiviteit; over zijn eenzaamheid en een stemmetje in zijn hoofd. Hij wil worden behandeld, maar staat op een wachtlijst.

Rot toch op met je schreeuw om aandacht, man, zouden luisteraars misschien denken, maar dat wás het ook, zei hij: een schreeuw om aandacht. 'Voor mezelf en voor iedereen die hiermee kampt.'

Het moest er gewoon uit, legde Bouwman uit, maar gewoon was het helemaal niet.

Wel goed en aangrijpend. En niemand lachte.

Paul Onkenhout

Flop

Toen de biografie van Gordon een jaar geleden werd aangekondigd, beloofde Oscar van Gelderen van Lebowski Publishers 'de totale deconstructie van de entertainmentindustrie'. Gordon ging in zee met auteur Marcel Langedijk, die hem in 2016 interviewde voor JFK Magazine.

'In Nederland denkt iedereen maar te kunnen zeggen en schrijven wat ze willen', zei het showbizzfenomeen in dat gesprek, waarna hij zelf nog maar eens zei wat hij wilde de uitgesproken mening is onderdeel van zijn verdienmodel.

Nou, en daar was-ie dinsdag dan, de spraakmakende biografie. De dag ervoor zat Gordon aan tafel bij Jinek, waar een paar sappige onthullingen over vakbroeders werden besproken. Aan de mening van die mensen had hij alvast schijt, 'zoveel dat ik stront tekort kom'.

Gelukkig was de strontkar onderweg en kon RTL Boulevard meningen gaan ophalen bij de boze vakbroeders in kwestie. Shownieuws ontmoette de huilende zus van Gordon bij een advocaat. 'Waarom doe je dit, Gordon?', vroeg Gerard Joling zich af in De Telegraaf. 'Wie doe je hier nou een plezier mee, behalve je bankrekening?'

De eerste druk van veertigduizend exemplaren is uitverkocht, meldde Gordon donderdag op Instagram. Tot zover de constructie van een schaamteloos pr-verhaal.

Gidi Heesakkers

Gordon Foto anp