'Het grote geld voor milieu moet van bedrijven komen'

Bedrijven moeten investeren in handel die ook bijdraagt aan armoedebestrijding en milieubescherming. Consumenten moeten bedrijven daarop controleren. Dat meent Klaus Töpfer, uitvoerend directeur van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP)....

Van onze verslaggeefster Klaartje Jaspers

'In de globaliserende wereld hebben we steeds meer te maken met particuliere ondernemingen. De investeringen die zij in het buitenland doen, zijn de afgelopen twintig jaar verviervoudigd terwijl de investeringen die overheden doen, afnemen.'

Töpfer schetst het tekort aan middelen bij waterproblemen: om te voorkomen dat er jaarlijks meer dan drie miljoen mensen overlijden door watertekorten, moet het bedrag om de problemen te bestrijden, worden verdubbeld tot 160 miljard dollar. Zonder investeringen vanuit het bedrijfsleven is er veel te weinig geld om problemen op te lossen, zegt hij. 'We moeten bedrijven stimuleren zo te investeren dat handel gecombineerd wordt met armoedebestrijding en milieubescherming.'

Daarnaast moeten bedrijven weerhouden worden van wanpraktijken, zoals het dumpen van schadelijk afval waar dat straffeloos kan. Daarvoor gebruiken de VN juridische instrumenten. Ze stellen, samen met het bedrijfsleven en belangenorganisaties als Greenpeace, protocollen op waarin gedragscodes voor bedrijven zijn opgenomen.

Maar hoe te controleren of de bedrijven zich in het verre buitenland houden aan de gedragscodes?

'Het publiek is uiteindelijk de beste controleur', zegt Töpfer. Daarom probeert UNEP de consumenten te informeren en bedrijven te stimuleren 'transparant' te zijn, zodat iedereen kan zien wat ze doen en waaraan ze hun geld besteden. 'Bedrijven moeten weten dat hun mooie verhalen geconfronteerd worden met de realiteit, het is voor hen heel riskant onwaarheden te vertellen, omdat consumenten ze daarop afrekenen', meent Töpfer, econoom en filosoof.

Hij ziet een belangrijke rol voor de media, maar: 'Ingewikkeld nieuws is niet erg populair. ''Zondag won Venus Williams van die fantastische Belgische'' is veel makkelijker.'

Daarom maakt UNEP in Kenia een voorlichtende soapserie. 'Hij is nog niet klaar, maar ik ben er vrij zeker van dat hij ook op andere plaatsen uitgezonden zal worden. Zulke producties zijn big business, en de producenten richten zich op de wereldmarkt.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden