Het Gevoel dat Giel Beelen niet meer Deelt

Het is nu bijna twee weken geleden dat de KRO haar discjockey Giel Beelen eruit knikkerde, en je vraagt je af of deze Giel op Radio 3 een zodanige reputatie had opgebouwd dat sommige luisteraars zijn gemis als verpletterend ervaren....

Dat we hier te maken hebben met een poging tot humor mag blijken uit de antwoorden die Beelen geeft op de overige vragen die hem in Studio werden voorgelegd. Gevraagd naar wat hij de belangrijkste speelfilm vindt, zegt hij: 'Als ik dan toch mijn smaak moet aangeven, zeg ik Teen Sluts deel 4. Ja, dat is porno, maar dan wel op een vrouwvriendelijke manier.' Een andere vraag gaat over favoriete cd's. Giel waant zich inmiddels op dreef: 'Helmut Lotti vind ik mooi. Out of Africa. Ja, echt.'

Do we need to continue? Helmut Lotti, tienerporno en Adolf Hitler, ziehier de ingrediënten waarmee Giel Beelen getapt uit de hoek hoopt te komen. Het zijn de voorspelbare politiek incorrecte antwoorden van iemand van een vercampte generatie. Beelen verschilt in het ironisch koketteren met foute smaak en onnozele ideeën niet van het gros van de huidige stand-uppers en cabaretiers, die allemaal naarstig op zoek zijn naar het snelle succes van politiek incorrecte quasi-provocaties die lekker bekken.

KRO's koppelbaas Verlind noemde Beelens opmerking over Mein Kampf 'zeer beledigend en kwetsend'. Dat is een reactie waar je even op moet studeren. Ik denk niet dat de KRO, bij monde van Verlind, zich gekwetst voelt door het slappe gevoel voor humor van Beelen. Je kunt evenmin moeilijk beledigd raken door iemand die Hitler omschrijft als geestelijk gestoord. Dat Mein Kampf van invloed is geweest op de loop der dingen in de twintigste eeuw, kan ook met de slechtste wil van de wereld niet als kwetsend worden opgevat.

Blijft over: de onhandigheid waarmee Beelen zich uitdrukt. Giel Beelen lijdt aan het manco waardoor veel van zijn collega-deejays tegenwoordig zijn getroffen: ze denken allemaal dat ze in een handomdraai voor Hans Teeuwen kunnen spelen. Uit het gesprekje in Studio blijkt direct: Beelen is geen Teeuwen. En uit de mond van een ongetalenteerde grappenmaker wordt het debiteren van sick jokes al snel een druilerige vertoning. Dat verbale druilerigheid tot ontslag leidt, is echter een noviteit die de KRO kennelijk wil claimen.

Hans Teeuwen vertolkte in zijn show Hard & Zielig van een paar jaar geleden een gebrekkig formulerende schooljongen, een soort Beelen avant la lettre, die wil getuigen van de diepe indruk die de film Schindler¹s List op hem had gemaakt: 'Schindler's List , die is móói, hoor, echt waar. Het is een mooie, belangrijke film. Kijk, de mensen praten altijd wel over de joden en zo, maar de Duitsers waren ook geen lieverdjes, hoor.'

Deze sick joke zou bij de KRO het chirurgische censuurmes van Verlind niet hebben doorstaan. Ironie, cynisme en absurdisme horen kennelijk niet bij het spectrum aan Gevoel dat de KRO, getuige de recente reclamecampagne, met ons wil Delen.

Over ironie gesproken. Diezelfde Ton Verlind was in datzelfde nummer van Studio zijn opwinding nauwelijks de baas over het feit dat Marc-Marie Huijbregts, het door het TROS-programma Dit was het nieuws bij een breed publiek doorgebroken wonderkind van 34, uitgerekend bij de KRO een contract heeft getekend voor het maken van een talkshow. Nu is iemand als Huijbregts zeker in staat tot het maken van zo'n grap à la Teeuwen. We zijn benieuwd in hoeveel krampen Verlind dan zal schieten.

Het is overigens een raadsel dat niemand van zijn collega's uit de cabaretwereld Huijbregts heeft gewaarschuwd. Wat moet zo'n frisse incorrecte jongen als Marc-Marie nou bij een humorloze Gevoelssekte als de KRO? Iedereen weet: humor en de KRO vormen een potsierlijke en irreële combinatie. Terwijl zelfs de TROS is geëvolueerd van Piet Bambergen naar Raoul Heertje, lachen ze zich bij de KRO nog steeds een kriek om Toen was geluk heel gewoon, de doldwaze instuif van Gerard Cox, in vergelijking met wie John Lanting met terugwerkende kracht promoveert tot de Freek de Jonge van het blijspel.

Wie gaat vrijuit en wie moet er klapjes krijgen in de zaak Verlind versus Beelen? NCRV's Rijdende Rechter zou het wel weten: een taakstraf voor beiden. Voor Beelen een cursus politiek incorrecte opmerkingen maken voor Beginners, en voor koppelbaas Verlind verpichte introspectie in een eenzame jezuïetencaravan waar de stem van Helmut Lotti schalt en waar Gerard Cox iedere vijf minuten een van zijn ondraaglijk bestofte grappen komt vertellen. Het uur zal onvermijdelijk aanbreken dat Verlind op zijn knieën terugkruipt naar de geëxcommuniceerde Giel Beelen. Die Beelen is op dat moment natuurlijk niet gek en zet zijn schoen even in de nek van de berouwvolle Verlind. Dat zal hem leren. Allebei vernederd: hebben ze tenminste één Gevoel dat ze samen kunnen Delen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden