Het gele polsbandje: doorknippen of niet?

Of hij van plan was het gele bandje van zijn pols te doen? Nee, zei Mart Smeets vorige week tegen Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door. Hij had er wel over nagedacht. 'Maar de stichting heeft iets anders voor ogen dan hij (Lance Armstrong, red.) voor ogen heeft', reageerde Smeets in de uitzending. Hij voegde er wel de woorden 'denk ik' aan toe.

Wat eens zo cool was, brengt de dragers nu aan het twijfelen. Is het geel om de pols nog wel een steunbetuiging aan de strijd tegen kanker of meer aan de grootste dopingfraude in de sport?

In 2004 waren de gele polsbandjes niet aan te slepen. Het was een gouden pr-stunt van Armstrong, want meer dan een eenvoudig, geel elastiek (made in China) met in reliëf het woord Livestrong was het feitelijk niet. Maar de renner (toen vijfvoudig Tourwinnaar) creëerde er een gevoel van verwantschap mee, alsof iedereen bij dezelfde beweging hoorde. Op internet tierde de handel welig. Er werd twintig euro geboden op iets dat oorspronkelijk maar een euro kostte.

Het werd een rage. Na het gele polsbandje was er de rode versie (tegen geweld) en de oranje (voor een respectvollere samenleving), en uiteindelijk stopte het bij de Power Balance, een flashy armband die sporters beter zou doen presteren.

Uiteindelijk gingen er meer dan tachtig miljoen Livestrong-bandjes over de toonbank. Jack van Gelder, Ruud van Nistelrooij, Bruce Willis, Bono, George Bush, Bill Clinton. Wie liep er niet mee?

Zelfs Armstrong verbaasde zich er begin 2005 over toen hij bij de uitreiking van de Grammy Awards was. 'Iemand achter mij riep: Lance, Lance! Ik draai me om en het blijkt James Brown te zijn, en de Godfather of Soul heeft een geel bandje om zijn arm. That was wild.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden