Het geld is Braziliaans, maar het hart is Nederlands

Cees van Nieuwenhuizen liep zaterdagnacht met KNVB-voorzitter Sprengers voorop in de polonaise. Met een Braziliaanse collega maakte hij de afspraak dat ze dezer dagen ruim afstand van elkaar nemen....

Van onze verslaggever

Paul Onkenhout

MARSEILLE

Van Nieuwenhuizen is de Nederlandse directeur voetbal van Nike in Brazilië. Hij staat dicht bij de Braziliaanse ploeg. In Frankrijk zwerft hij tussen de twee landen, als zakenman en voetballiefhebber. Evenals vier jaar geleden in Dallas heeft hij de keuze al gemaakt: 'Ik heb maar één hart en dat is een Nederlands hart.'

Om meer redenen was het weekeinde voor Van Nieuwenhuizen zegenrijk. Zowel Nederland als Brazilië staat onder contract bij Nike. 'Voor ons kan het toernooi niet meer stuk. Eén van onze ploegen speelt de finale. Vier jaar geleden waren we niet eens op het WK vertegenwoordigd.'

Ook persoonlijk had Van Nieuwenhuizen belangen: 'Ik had wat te verliezen omdat ik Brazilië en Nederland bij Nike heb binnengebracht. Daardoor waren het zeer spannende dagen.' Vier (van de zes) ploegen die door het Amerikaanse bedrijf worden gesteund (Nigeria, Italië, Nederland en Brazilië) drongen door tot de laatste zestien, drie tot de laatste acht, twee tot de laatste vier.

Nike heeft de concurrenten verslagen: Adidas wordt nog door één ploeg, Frankrijk, vertegenwoordigd, evenals Lotto dat Kroatië onder contract heeft staan. Van Nieuwenhuizen: 'Alle commerciële doelstellingen zijn gehaald.'

De verkoop van artikelen van de Braziliaanse ploeg, shirts vooral, heeft alle records gebroken. In Nike Park in Parijs is de voorraad uitverkocht. Volgens Van Nieuwenhuizen is onverwacht ook Nigeria populair. Nederland en Italië strijden om de tweede plaats.

'De populariteit van Brazilië lijkt geen grenzen te kennen. Tot in Japan worden de shirts verkocht. Als ik hier in Marseille door de stad loop, zie ik overal gele en oranje shirts. En het zijn niet alleen Nederlanders en Brazilianen die ze dragen.'

De spanning was het grootst vóór het WK toen verdeeldheid de Brazilianen bedreigde en het vertrek van Romario een machtsvacuüm tot gevolg had. 'Het liep bij Brazilië voor geen meter. De discipline was slecht. Romario en Dunga waren de leiders van de ploeg.

'Toen Romario geblesseerd raakte, stond Dunga er alleen voor. Hij moest zich de longen uit het lijf schreeuwen. De situatie was ronduit conflictueus. Omdat Ronaldo nog niet de ster is die velen hadden verwacht, zijn anderen in het gat gesprongen, Rivaldo vooral. Ik heb het vermoeden dat Rivaldo soms bewust Ronaldo niet aanspeelt. Hij wil de tweede ster van Brazilië worden.'

Brazilië is volgens Van Nieuwenhuizen niet gerust op een goede afloop. Hij verwijst naar een interview dat de Braziliaanse bondscoach onlangs aan een televisiemaatschappij gaf.

'Hij deed dat in het begin van het WK, nadat hij alle landen had zien spelen. Nederland had hij alleen tegen België aan het werk gezien. Hoewel dat nou niet de beste wedstrijd was, zei Zagallo dat Nederland de meeste indruk op hem had gemaakt.'

Plotseling herinnert Van Nieuwenhuizen zich ook nog iets anders. Bij de loting voor het WK trof hij vorig jaar in Frankrijk zowel Hiddink als Zagallo aan. 'Hiddink vroeg Zagallo of hij nog interesse had om een vriendschappelijke wedstrijd te spelen. Nee, zei Zagallo, liever niet. Hij slaat Nederland zéér hoog aan.'

Niet alleen uit commerciële overwegingen voelt Van Nieuwenhuizen zich in Frankrijk winnaar. 'Het is geen hoogstaand toernooi, maar gelukkig hebben de elftallen die aanvallen de halve finales bereikt. Dat is het mooiste van alles. Nederland-Frankrijk zou óók een droomfinale zijn.'

Dinsdag zit hij in Marseille op de tribune, voor iedereen goed zichtbaar. Gisteren kreeg hij van zijn werkgever een speciaal voor hem gemaakt shirt. De linkerkant is geel, de linkerkant oranje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden