Het Geheim van Q

Gevaar is gezond. Graus zet met succes vlam in doorgeslagen veiligheid.

ANNETTE EMBRECHTS

'Veilig zal ze leven. Veilig zal ze leven. Veilig zal ze leven, in de veiligheid....' Zo wordt het jarige meisje M toegezongen door moeder M, vader V en haar oude opa. Haar cadeau? Wéér een veiligheidshelm, nu voor de nacht. Haar taart? Weer van die kant-en-klare kraanpap, verplicht voedsel vanuit overheidswege.

Om alle risico en gevaar voor te zijn, gelden in dit stadje honderden verboden. Je mag niet (buiten) spelen, niet voor het raam zitten, geen huisdieren houden en niet in bomen klimmen. Bomen mogen überhaupt niet. De zoon van Q - de baas van de stad - is overleden na een val uit een boom. Het enige amusement is een natuurdocumentaire op televisie, getiteld 3 goudvissen in een kom.

Natuurlijk is dit doorgeslagen veiligheidsscenario in Het Geheim van Q van Het Filiaal een doemscenario. De makers, Ramses Graus en Gaby Bakker, leggen het zo ook uit aan hun jonge publiek (vanaf 7 jaar): 'Dit is een sciencefictionverhaal en wij kruipen erin.'

Maar iedere ouder weet dat de neiging om aan valbescherming te doen inmiddels ongezonde proporties begint aan te nemen. In Australië mogen kinderen al geen radslag meer maken op een schoolplein. Om maar te zwijgen over de continue roeptoeter om 'meer veiligheid'.

Gevaar is gezond, risico's kun en mag je niet uitbannen, stelt maker, bedenker en acteur Ramses Graus. Hij fabriekt ter plekke met actrice Gaby Bakker in een maquette het verhaal bij elkaar, over het kapotbeveiligde stadje, de zoektocht van M en opa naar de verdwenen vrijheid en hun strijd tegen de slangachtige machine Grote Z.O.R.G (Zuiger van Ongelukken, Risico en Gevaar).

Zo dreigend als de donkere muziek, zo aanstekelijk is de aanpak van het ter plekke gefilmde speelgoedtheater. Graus en Bakker gespen in hun maquette Barbielaarsjes aan hun vingers en blazen gefilmde miniscènes op tot een spannende thriller. Knap hoe ze emoties suggereren in het bibberende schoeisel. Af en toe zoomen ze uit en spelen ze zelf voor opa of M. Dan weer duiken ze dieper het verhaal in door tussen bakstenen en onder een fauteuil een verboden opslag te suggereren.

Graus heeft, in de geest van Hotel Modern en objectentheater Tamtam, de smaak van het miniatuurknutseltheater te pakken. Na zijn bekroonde en ontroerende Mevr. Ophelia (2011) zet hij nu met veel succes de vlam in overdreven veiligheid.

Het Geheim van Q door Het Filiaal.

Vanaf 7 jaar. 3/2, De Berenkuil, Utrecht; tournee t/m 1/4 hetfiliaal.nl.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden