Het geheim van geslijm

WIE ZEGT nooit te liegen, liegt. Geldt dat ook voor degenen die beweren nooit of te nimmer te slijmen bij hun chef of collega's?...

Op de vraag 'Slijmt u wel eens om sneller carrière te maken of privileges te krijgen?' (afgelopen weekend gesteld op www.volkskrant.nl), antwoordde 75 procent met 'nee, ik wil alleen op mijn prestaties beoordeeld worden'. Een loffelijk streven, maar intermenselijke contacten werken anders. Kleine signalen als een vriendelijk woord, een aanbod om een deel van een opdracht over te nemen, spelen een niet te onderschatten rol.

Natuurlijk is de vraag of je dat al meteen hielenlikken moet noemen. Slijmen is een vorm van zelfpresentatie, een al dan niet bewuste poging om invloed uit te oefenen op wat iemand van je denkt. 'Veel mensen associëren slijmen met het gedrag van Der Untertan: naar beneden trappen en naar boven likken', mailt een van de respondenten. 'In het dagelijkse leven ligt dit vaak subtieler: iedereen is gevoelig voor positieve en vleiende opmerkingen, zolang ze maar niet overdone zijn of onoprecht overkomen. Als de intenties verborgen blijven en men zich niet kwetsbaar opstelt, ja dan heb je het klassieke slijmen.'

Erik Toussaint mailt: 'Kiezen uit twee zaken oppakken, A of B, weten weten dat de chef het fijn zal vinden als je A oppakt en daarom A oppakken, kan volgens mij ook als slijmen worden gezien. En is wellicht helemaal niet verkeerd. Zeker niet als de medewerker probeert te weten te komen waar de voorkeuren van de chef op gebaseerd is. Daar kan ik ook zelfs vaak wat van leren.'

Joop Smits, inmiddels met de VUT, verbaast zich erover dat leidinggevenden zich zo gemakkelijk laten beïnvloeden door complimentjes en attenties. 'Het erge vind ik dat een meerdere er in trapt. Waarom? Omdat die het prettig vindt? Of heeft ie het niet dóór?! Dat laatste is nog ergder dan het eerste.'

Naast de grote groep die alleen op prestaties zegt te willen beoordeeld worden, zijn er gelukkig ook nog eerlijke mensen: 22 procent van de 899 deelnemers aan de peiling antwoordt: 'Ja, ik slijm wel eens en het werkt'. Wie nog wat moet leren, is de groep van 3 procent respondenten die toegeeft te slijmen, maar zegt dat het niet werkt. Die groep doet iets fout, of verwacht te veel van het gevlei.

Het geheim van succesvol slijmen is een kwestie van sparen op de slijmbank. Vergaar daar in de loop van de tijd een slijmsaldo, adviseert psychologe Roos Vonk. Elke keer dat je tegenover iemand aardig doet, bouw je een beetje meer krediet op. Je kunt bijvoorbeeld best iemand zo nu en dan oprecht een compliment maken, dat je onder andere omstandigheden niet had gemaakt. Het aardige gedrag lijkt belangeloos, aldus Vonk, omdat de ander er niets voor hoeft terug te doen. Maar later kun je dat saldo natuurlijk wel verzilveren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden