Het gaat 'intimiderend' hard met het uitgesteld tv-kijken

Uitgesteld kijken via digitale opnamerecorders en het gebruik van tablets als tweede scherm: het tv-gebruik verandert in rap tempo, zowel voor kijkers, adverteerders als onderzoekers is het bijna niet meer bij te houden. 'Het is intimiderend hoe snel het nu gaat', klonk het tijdens de jubileummiddag van de Stichting Kijkonderzoek (SKO), die nu 10 jaar verantwoordelijk is voor de kijkcijfers in Nederland.

Kijken we via de vertrouwde beeldbuis of via de tablet? Hoe dan ook, het medium televisie blijft volgens onderzoekers dominant. Het heeft dan ook dé 'killer-app': content. Beeld ANP

De grote uitdaging voor kijkonderzoek wereldwijd is nu: hoe gaan we het uitgesteld kijken zo betrouwbaar mogelijk meten? Want ook Britse, Franse en Amerikaanse onderzoekers op het gebied van kijkgedrag bevestigen het tijdens het mini-congres in Hotel Arena in Amsterdam: kijkers bepalen zélf wat ze wanneer kijken, mede dankzij de stormachtige opkomst van technisch steeds geavanceerdere opnamerecorders.

Jeugd
En dat terwijl tot nu toe werd gedacht dat het online terugkijken van programma's op laptops en pc's het helemaal zou gaan maken. Dat cijfer vlakt opvallend genoeg af. Vooral in Amerika gaat het nu hard met het uitgesteld kijken. 'De jeugd van nu groeit ermee op', stelt Brian Fuhrer, onderzoeker van The Nielsen Company, een toonaangevend bedrijf dat in de Verenigde Staten de kijkcijfers berekent. 'Het is ongelooflijk hoe snel het nu allemaal gaat. Het is geweldig om onderzoeker te zijn in deze tijd, maar helemaal om nu consument te zijn.' Fuhrer wijst ook op de enorme opkomst van het gebruik van gameconsoles, waarmee dankzij een internetverbinding ook prima tv-toegang mogelijk is. In de VS steeg het gebruik van XBox-achtige apparaten in een jaar tijd met liefst 50 procent.

Ook het aantal abonnees van Netflix, een internetbedrijf dat voor een vast bedrag per maand talloze films en series aanbiedt via internet, is volgens Fuhrer gigantisch gestegen. Het heeft nu al meer abonnees dan grote kabelmaatschappijen als Comcast en DirectTV. En dan zijn er nog de tablets. Steeds meer tv-kijkers pakken 's morgens de iPad voor het ontbijtnieuws, in plaats van de afstandsbediening van de grote tv aan de muur. Fuhrer: 'Het brengt de wereld van kijkcijfermeting enorm in beweging'.

Betrouwbaar
Onafhankelijk en betrouwbaar kijkcijferonderzoek voor omroepen en adverteerders is daarbij van groot belang, benadrukt Bas de Vos, directeur van SKO: 'Een nieuwe televisiemarkt dient zich aan en in deze omgeving is een onafhankelijk kennisinstituut als SKO hard nodig.' SKO is een samenwerking aangegaan met KPN, Ziggo en UPC om het kijken via tablets te meten. Deze bedrijven bieden allemaal een app aan waarmee abonnees live naar de grootste zenders op hun tablet kunnen kijken.

Maar makkelijk gaat dit niet. 'Het is een redelijk complex project', beweert consultant Marcel Mokveld, betrokken bij het nieuwe onderzoek. 'We hebben de intentie uitgesproken om het kijken naar livestreams op tablets zo betrouwbaar mogelijk te meten, maar het is nog maar de vraag of dit echt mogelijk is.'

Ondertussen zijn ook in vele huiskamers de veranderingen merkbaar. Kinderen blijven voortaan in de huiskamer en kijken hun eigen programma's via tablets of smartphones, terwijl ouders nog even De Wereld Draait Door terugkijken via de interactieve tv-ontvanger. Ook live voetbalwedstrijden worden makkelijk op pauze gezet om de collectant aan de deur te woord te staan.

Dé killer-app
Televisie blijft ook in deze ontwikkelingen hoe dan ook een 'dominant medium', concludeert de Brit Richard Marks in zijn betoog. 'Televisie is en blijft in het bezit van dé 'killer-app' en dat is content (de tv-programma's; series, shows, nieuws, red.)', aldus de onderzoeker van Kantar Media Audiences in Londen. 'Televisie blijft het dominante medium waar alles omheen cirkelt.' Volgens Marks zijn tablets de apparaten waar tv al die jaren op heeft zitten wachten. Consultant Mokveld voorspelt: 'Wie weet spreken we straks niet meer over het tweede scherm, maar over het eerste scherm.'

Live tv-zenders bekijken via het tweede scherm Beeld Ziggo
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.