Column

Het gaat goed met de e-bike, en dat is de schuld van Anita Witzier

Het gaat de e-bike voor de wind. Mede dankzij campagnes als die met Anita Witzier. Al maanden komt ze dagelijks op tv en in krantenreclames fluitend voorbijfietsen in een al even blij jurkje of trouwjapon.

Een fietser met een electrische fiets (E-bike). Beeld ANP XTRA
Een fietser met een electrische fiets (E-bike).Beeld ANP XTRA

Dat krijg je er dus van: niet alleen veldrijders spelen vals met een geheim minimotortje in hun fietsframe. 'Meer en meer deelnemers aan fietsvierdaagsen gebruiken mechanische doping', berichtte het AD. Schokkend: 'In Sint-Oedenrode zat dit keer 78 procent op een e-bike.'

De gevolgen: valpartijen. Routes moeten worden aangepast. Organisatoren van fietstoeren houden hun hart vast, meldde deze krant: 'Sommige ouderen stappen op zo'n fiets, maar kijken niet goed naar rechts. Dan rijden ze zo door rood.'

Je ziet de elektrificatie van de fiets - een voertuig van onschuld, aangedreven op zuivere menskracht - om je heen. Hele colonnes in gelijke felrode windjacks gestoken ouderen zwieren lallend van geluk over de fietspaden. Niet bij te benen.

Met alle risico's van dien. Tekenend is de waarschuwing in Libelle Medisch (jawel), de rubriek 'Eerste hulp bij zomerzorgen'(jawel): 'Bij het schilderen van de kozijnen of het bouwen van het schuurtje komen vaak ongelukken voor, net als bij buiten sporten. Met name op de fiets gaat het de laatste jaren vaker mis (een e-bike gaat soms best hard!).'

Het wachten is op de e-nek, die de stramme oudere helpt omkijken.

Het is allemaal de schuld van Anita Witzier. Al maanden komt ze dagelijks op tv en in krantenreclames fluitend voorbijfietsen in een al even blij jurkje of trouwjapon. Geen centje pijn, want de ambassadrice voor het Reumafonds gaat in deze minidocumentaires door het leven per elektrische fiets. In haar rugzak zit een buideltje schnabbelcentjes voor onderweg.

Het gaat de e-bike voor de wind. Mede dankzij campagnes als die met Witzier. Onlangs stond ze weer blij verrast te stralen, een mysterieus zwart geval in haar hand. Aanbieding: een 'gratis accessoire'. Een toebehoren, voor niks - dieper in het hart kun je de Nederlander niet kietelen. Maar wat was het? Een blije doos? Een black box? Een dopsleutelset?

Anita Witzier. Beeld ANP Kippa
Anita Witzier.Beeld ANP Kippa

Dat ook de oudere mobiel blijft, is natuurlijk goed. Als het waar is wat de fabrikanten willen doen geloven - je weet het niet. De Canta, die blokkendoos op wielen, was ooit voor invaliden. Totdat topfitte jongeren het ding tot cult bestempelden en er massaal mee aan de haal gingen.

Misschien ligt bij de e-bike ook alles anders. Bijvoorbeeld dat ouderen die toch hun sta-opstoel al niet uitkomen, de elektrische fiets ook links laten liggen en dat hij nu vooral wordt gekocht door luiaards die het wel lekker vinden dat ze minder hoeven te trappen. Tel uit, je gezondheidswinst.

Milieuonvriendelijk zijn ze ook, met die giftige accu's (die sneller kaduuk zijn dan fabrikanten zeggen). Misschien kunnen fitte fietsers beter een dynamo op hun wiel plaatsen om stroom op te wekken voor de minder valide tweewielers. Motto: 'Trap een oudere de weg op.'

Als kind droomde ik van stoepen die je als een roltrap zouden voortbewegen - op luchthavens bestaan ze. Zoals koeien zich geen raad meer schijnen te weten wanneer ze plompverloren vanuit hun stal worden losgelaten in de wei, zullen ooit kinderen opgroeien die geen idee hebben dat je bij een fiets geacht wordt te trappen.

Ik hoop de e-bike nog lang te kunnen ontwijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden