Het enige 'urban'-blad met toekomst

Urban lifestyle in Nederland: hotter dan ooit!, lezen we U op de cover van Vibe. Het verklaart waarom Nederland het eerste land buiten de VS is waar het tijdschrift een eigen editie heeft gekregen....

Dat urban 'hot' is, zien we allemaal wel zo'n beetje (en anders hebben we het wel ergens gelezen), maar het probleem blijft dat eigenlijk nog steeds niemand een precieze definitie kan geven. Op de website www. vibe. nl is er dus maar meteen een poll aan gewijd: 'Wat betekent urban in Nederland?' De meeste stemmers vinden dat de term primair op popmuziek slaat, vooral hiphop, R & B en dancehall.

Zo zag de redactie het ook. Op het omslag prijst het blad zichzelf uitsluitend aan met verhalen over muziek: het coververhaal over Faith Evans (weduwe van rapper Notorious B. I. G. en volgens roddels tevens scharrel van Tupac Shakur) en interviews met de Nederlanders Brainpower en Raymzter. De Amerikanen pronken naast Evans met Beenie Man en Fat Joe. Vibe richt de schijnwerper

ook op Nederlands raptalent: Heavy, Jay Colin, Ziggy, Morocka en Gio. Heel goed, want als urban hier zo 'hot' is, moet je dat ook uitdragen.

De Nederlandse Vibe manifesteert zich nadrukkelijk als Nederlands, en dat is te prijzen. Op de website geeft slechts een enkele stemmer in de poll aan dat hij de Nederlandse urban-cultuur een kopie van de Amerikaanse vindt. Die gedachte draagt Vibe ook uit.

Wat naast de muziek verder deel uitmaakt van de urban lifestyle? We bladeren door het tijdschrift, dat er (het moet gezegd) voortreffelijk uitziet: films, een make-over, tips voor volle, glanzende

lippen en veel (sport) kleding in zowel advertenties, koopjesrubrieken als in een fotoreportage. Aan prestigieuze adverteerders is zo te zien geen gebrek, en tegen de grote Amerikaanse broer is het natuurlijk prettig aanleunen. Vibe wekt de indruk een blijvertje te zijn. Aan alle voorwaarden lijkt voldaan.

Het probleem is: daarmee ben je er in de 'urban culture' nog niet. De grote risicofactor is de doelgroep, waarop platenmaatschappijen, concertpromotors en partyorganisaties zich allemaal de tanden stuk beten. Urban kids weten amper nog wat een platenzaak is (de cd-recensies achter in het blad zijn gewoon downloadtips). En Missy Elliott of 50 Cent zien ze net zo lief op de draaitafel van een goede deejay, als in levenden lijve op een podium. Grote, dure festivals? Je krijgt ze er met geen stok naartoe.

De vraag is: gaat die doelgroep, die alleen nog in een tastbaar product is geïnteresseerd als je het kunt aantrekken, opeten of opdrinken, een kiosk binnenlopen om vier euro neer te tellen voor een tijdschrift? We zullen het snel weten, maar een ding staat wel vast: als 'Vibe NL' het niet redt, redt geen enkel urban-blad het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden