'Het einde van de verbrandingsmotor nadert snel'

Een voorliefde voor klassieke auto's en tegelijkertijd oog hebben voor het milieu - is dat wel mogelijk? Bavo Galama, oud-presentator van diverse autoprogramma's op tv, denkt van wel. Vandaag werd via de Volkskrant bekend dat ook de schoonste dieselauto's nog altijd vuiler zijn dan verwacht mag worden op basis van de test waarmee ze worden toegelaten. Galama: 'Volkswagen blijft ook voor de toekomst inzetten op de verbrandingsmotor. Dat is onverstandig.'

Jurriaan Nolles
Bavo Galama Beeld .
Bavo GalamaBeeld .

Ook nieuwe auto's behalen bij lange na niet de strenge Europese normen, zo bleek vanmorgen.
Diesel, benzine, aardolie. Het zijn begrippen waar de autofabrikanten zich niet langer op moeten concentreren. Het einde van de verbrandingsmotor nadert snel. Renault heeft gekozen voor volledig elektrisch, Hyundai voor waterstof en Toyota gaat voor hybride. Volkswagen blijft maar inzetten op de verbrandingsmotor. Niet slim. Bovendien is Volkswagen te brutaal geweest door die sjoemelsoftware te installeren. Maar alle merken kampen met hetzelfde probleem: hoe gaan we onze te hoge uitstoot verhullen. Dat blijkt wel uit de test van TNO. Volkswagen is daarin gewoon te ver gegaan.

Auto's moeten schoner en de uitstoot omlaag, maar dat lukt autofabrikanten al vijftien jaar niet. Weet u een oplossing?
Ik ben een groot voorstander van elektrisch rijden. Zeker in Nederland. De beperkte actieradius van de huidige generatie elektrische auto's is hier nauwelijks een probleem. We kunnen alles bereiken met een acculading. Mensen klagen weleens over het opladen van de accu, maar de batterij van je mobiele telefoon moet je ook opladen. Daar hoor je nooit iemand over. Ik wil geen complotdenker zijn, maar de regering is natuurlijk ook afhankelijk van accijnzen op benzine en diesel. Toch denk ik dat de verbrandingsmotor een aflopende zaak is. Niet in de laatste plaats omdat de olie op raakt, al is er nu nog een opleving vanwege de lage prijs. Ik adviseer fabrikanten om al het geld te steken in nieuwe accu's, biogasmotoren en zonnecellen.

Een automonteur leest de gegevens van de TDI-dieselmotor van Volkswagen. Beeld epa
Een automonteur leest de gegevens van de TDI-dieselmotor van Volkswagen.Beeld epa

Voordat u autoprogramma's presenteerde, was u cabaretier. Is er wel voldoende aandacht voor auto's op het toneel?
Cabaret en auto's zijn geen gemakkelijke combinatie. Een auto is politiek incorrect, want het blijft een milieu-onvriendelijk ding. Ik vergelijk het met Femke Halsema. Toen bleek dat zij een oude diesel reed, kreeg ze het ook te verduren. Cabaretiers kijken wel uit om hun liefde voor een mooie auto te laten blijken. Ze blijven er liever zo ver mogelijk vandaan.

Welke auto rijdt u zelf eigenlijk?
Ja, ik weet zelf ook wel dat het schoner kan. Ik rijd een Volvo 240 SuperPolar uit 1992. Die rijdt wel op LPG, dat is zuiniger dan diesel en benzine. Een oude diesel had ik weggedaan.

LPG of niet, het kan stukken milieuvriendelijker.
Ik ben een autoliefhebber en ik houd van klassieke auto's. Negen jaar heb ik autoprogramma's gepresenteerd en zo stond er iedere dag een nieuwe auto voor de deur. Van binnen ruiken ze allemaal hetzelfde en niks kraakt of piept. Voor mij is een auto meer dan een vervoersmiddel. Ik houd van het karakter van een oude auto: ik vind ze mooier. Het zijn geen wasmachines.

De motor van mijn oude Volvo wil ik auto laten ombouwen van LPG naar biogas. Dan rijd ik ook klimaatneutraal. Want natuurlijk is het belangrijk. We hebben maar weinig vierkante meters in Nederland: ik zie wel eens kaartjes over luchtkwaliteit. Daar word je niet vrolijk van, zeker in de Randstad.

Dit is aflevering 674 van de Nieuwsbreak, het nieuwsinterview van de Volkskrant, elke dag om 16 uur online.

Ook schoonste diesels zitten fors boven de uitstootnorm

Ook de schoonste dieselauto's die nu op de weg rijden zijn nog altijd veel vuiler dan verwacht mag worden op basis van de test waarmee ze worden toegelaten. Dit blijkt uit praktijkmetingen door TNO. Het instituut brengt de resultaten vandaag voor het eerst volledig naar buiten. Lees hier het artikel.

Minder uitstoot is voor fabrikant een uitdaging

Auto’s moeten schoner, de uitstoot moet omlaag. Maar hoe gaan fabrikanten in anderhalf jaar voor elkaar krijgen wat al vijftien jaar niet lukt? Lees het hier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden