Het einde van de rode-loperselfie

Sterren die rodeloperselfies maken, halen het glamourgehalte van filmfestivals naar beneden.

Nabilla Benattia, reality-ster op de Franse televisie, maakt een selfie op het filmfestival in Cannes in 2014.Beeld afp

Het is afgelopen, uit. Thierry Frémaux, directeur van het filmfestival in Cannes, maakte deze week bekend dat hij niet langer tolereert dat filmsterren met hun telefoon foto's van zichzelf maken op de rode loper. 'We vinden het belachelijk en grotesk', stelde hij nuffig tijdens de persconferentie. 'Je staat er toch altijd lelijk op', voegde zijn rechterhand toe. Het selfieverbod haalde het wereldnieuws. En dat is niet gek: nu het ene na het andere festival en museum de selfiestick verbieden, lijkt de strijd tussen de selfiehaters en de selfieliefhebbers definitief uitgebroken. Zuur en/of ouderwets, vinden de voorstanders de oproep van Frémaux.

Glamour-blogger Perez Hilton probeert beroemdheden tot burgerlijke ongehoorzaamheid te bewegen en hun selfies straks te posten met de hashtag #yesweCannes. Maar volgens Frémaux houdt het de boel maar op, die sterren die om de 2 meter een foto van zichzelf nemen. Lea Seydoux schijnt het programma vorig jaar nogal te hebben vertraagd. Het fenomeen waaraan Frémaux paal en perk wil stellen, is relatief nieuw en bovenal merkwaardig. Want dat de Kim Kardashians van deze wereld het tussen de zwaar gestylede fotosessies door nodig vinden om thuis een foto te maken van hun billen, prima. Zonder een gezonde dosis narcisme word je geen wereldster. Dat ze met de fans op de foto gaan - sympathiek. Maar waarom zou een acteur zichzelf fotograferen op de rode loper? Niet omdat het moment en hun aanwezigheid anders ongemerkt zou voorbijgaan: aan de rand van de rode loper staat een woud aan fotografen. Vijf minuten later een rondje googlen en je kunt jezelf vanuit alle mogelijke hoeken terugzien.

Oké, het is natuurlijk een leuke manier om de macht van de paparazzi te breken: jullie maken een foto van mij, ik van jullie. Ik controleer mijn eigen beeld. Lekker meta. Maar dat is veel te doordacht. Vermoedelijk is het gewoon enthousiasme. Even lijken ze vergeten dat ze alleen al door daar te staan hun wereldfaam pakken. De selfie is een pavlovreactie op een voor hen uniek moment. Kijk, ik ben in Cannes, schreeuwen ze met hun kiekjes. Kijk, ik sta naast Julienne Moore. Ze bewaren het ook vaak voor zichzelf: er zijn meer foto's te vinden van beroemdheden die rodeloperselfies maken, dan normale selfies. Eigenlijk is dat een verkapt compliment aan Cannes en het overdonderende effect dat het heeft op mensen. En gut, het is vooral aandoenlijk dat Matt Damon c.s. ook maar gewone mensen zijn, die een foto van zichzelf met Meryl Streep willen als achtergrond van hun telefoon. Maar dat is precies de ellende.

Sterren ontlenen hun status aan het feit dat ze zich als ongewone mensen voordoen. Dat moeten ze koesteren, en niet met dat ge-selfie de grens tussen topacteurs en giechelende pubermeisjes vervagen. Niet zo chagrijnig doen dus over dat besluit. Frémaux heeft groot gelijk om de sterren tegen zichzelf in bescherming te nemen. Als het filmfestival van Cannes het glamourgehalte in de filmwereld niet bewaakt, wie dan wel?

Actrice Lea Seydoux poseert in Cannes.Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden