Het einde van de kwartliters is in zicht. Nou en?

Nieuwe viertaktklasse sluit beter aan bij MotoGP...

ASSEN De ‘kwartliters’, racemotoren met een cilinderinhoud van 250 kubieke centimeters, hebben een grote WK-historie – sinds 1949 – maar hun jaren zijn voorbij. ‘Voor de 250cc is geen toekomst meer’, zei de voorzitter van de internationale wegracecommissie, de Fransman Claude Danis, in Assen.

Vrijdag, aan de vooravond van de TT van Assen, openbaarden Danis en zijn Grand Prix-commissie het lang verwachte plan om per 1 januari 2011 de kwartliters als raceklasse af te schaffen en deze te vervangen door een veel zwaardere categorie: viertaktmotoren, met vier cilinders (twee meer dan de 250) en maximaal 600cc.

De traditionele wereld van de motorsport, in 2002 al redelijk geschokt met de vervanging van de 500cc door de 990cc buffels van de MotoGP, hoorde aangedaan te zijn, maar reageerde nauwelijks. Danis: ‘Ik heb niks van ze gehoord. Ze weten: er is geen ontkomen aan. Er is geen toekomst voor deze motor, de kleine tweetakt.’

De voornaamste technische man van de wereldmotorsportbond, zegt de opdracht te hebben een nieuwe klasse te ontwikkelen. ‘Wij moeten voor de toekomst van onze sport de grote talenten voor de MotoGP opleiden, de nieuwe Stoners. De 250cc heeft door de jaren heen voldaan, maar tweetaktmotoren worden niet meer gemaakt. Dit is de beste oplossing, deze nieuwe viertaktklasse gaat het best aansluiten bij de bestaande MotoGP’, aldus de Franse bestuurder.

In Assen, het enige circuit dat sinds 1949 onafgebroken de races om de verschillende wereldkampioenschappen heeft gehuisvest, werd in het verleden een volledig TT-programma afgewerkt met liefst zes WK-klassen. Dat waren de 50cc (later 80), de 125cc, de meestal door dezelfde coureurs gereden 250 en 350cc, de koningsklasse 500cc en ten slotte de zijspannen.

Dat programma is intussen gehalveerd. Er wordt nog gereden in 125cc, 250cc en MotoGP, de door marketingmensen bedachte Formule 1 van de motorracerij. In 1983 werd met weinig tranen de 350cc geschrapt, zes jaar later volgde de 80cc – veredelde bromfietsen – en ten slotte werden in 1997 de zijspannen, de olie lekkende, vliegende tapijten die door de solocoureurs werden gehaat, verbannen.

Toen in 2002 de roemruchte 500cc plaats maakte voor de MotoGP, bestond de vrees dat de motorsport de autoracerij achterna zou gaan: één race per dag. Die angst is voorlopig niet bewaarheid gebleken.

Maar een actie als die van de Nederlandse TT-organisatie om een zijspanrace – zonder WK-status – in het bijprogramma te handhaven, komt hen nog altijd op weinig applaus te staan. Jos Vaessen, scheidend voorzitter van de TT: ‘Zo lang wij die race op onze agenda laten staan, worden wij niet gekozen tot race van het jaar. Het zal wel.’

Over twee jaar gaat de wereld van de motorsport de kwartliters uitzwaaien. Het maakt een einde aan een rij van grote kampioenen. In Assen werden Grote Prijzen in de 250cc gewonnen door grootheden als Mike Hailwood, Jim Redman, Phil Read, Kenny Roberts, Tony Mang, Carlos Lavado en Graziano Rossi (de vader van Valentino). Zaterdag won de Spanjaard Bautista.

Nederland heeft in deze klasse geen grote rol gespeeld. De WK-race op Assen werd nooit gewonnen door een Nederlander. In de jaren negentig was Wilco Zeelenberg er dicht bij. Hij werd tweemaal derde, in 1991 en ’94. Zeelenberg staat als de laatste Nederlandse winnaar van een 250cc Grand Prix te boek. Hij won in 1990 de Grote Prijs van Duitsland. Ook zijn generatiegenoot Jurgen van den Goorbergh telde destijds mee. Hij eindigde als vierde in 1996.

Van den Goorbergh, nu tv-commentator bij Eurosport, verklaarde zaterdag geen traan te laten om dat grote verleden van de 250cc. ‘Die nieuwe viertakt, dat wordt een heel mooi machientje. De Europese fabrieken als KTM en Aprilia proberen het al jaren tegen te houden, maar het is onontkoombaar. Als het aan mij zou liggen, dan maken ze er een 500cc viertakt van.’

Het predikaat 500cc zal Dorna, de Spaanse organisator van het internationale circuit, niet durven hanteren. Het biedt te veel herinneringen aan voorbije grote tijden, toen de halveliters de publiciteit domineerden.

Volgens FIM-chef Danis staat nog niets vast in de technische reglementering. ‘Als er voor 31 juli geen enkele fabriek reageert op ons hier in Assen gedane voorstel, dan hebben wij een probleem.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden