Het draait steeds vaker om de punten

Het peloton begint vandaag aan de Ronde van Peking, waar de wielrenners de laatste punten van het seizoen verdienen. Die punten zijn belangrijk voor hun teams om volgend jaar ook te mogen meedoen op het hoogste niveau. Het systeem ontlokt kritiek. Ploegen kopen nu renners op basis van hun ranking, wat dit seizoen leidde tot de komst van een (mislukte) Iraniër. 'Zoals het nu gaat, kun je een kampioen kopen.'

Er is een Iraanse wielrenner die Mehdi Sohrabi heet. Weinig liefhebbers zullen van hem gehoord hebben, maar in 2011 was Sohrabi de schrik van de Aziatische wegen. Hij won dertien koersen, vooral in Iran, maar ook in Taiwan. Mehdi Sohrabi eindigde dat jaar als eerste in het Aziatische klassement van de internationale wielrenunie UCI.

Van de ene op de andere dag zong zijn naam rond in de boezem van het peloton. Niet zozeer zijn kwaliteiten stonden voorop, maar de punten die horen bij de eerste plaats in dat UCI-klassement. Door renners als Sohrabi te contracteren, zouden profploegen de drempel over kunnen naar de World Tour, zeg maar de wereldwijde eredivisie van het wielrennen.

De beste achttien ploegen in de wereld mogen daaraan deelnemen. Dat is essentieel, want deelname aan de World Tour geeft ploegen automatisch toegang tot de belangrijkste koersen, te beginnen met de Tour Down Under in januari en vanaf vandaag eindigend met de Ronde van Peking. Het klassement voor de ploegen wordt opgemaakt op basis van de punten die hun wielrenners hebben behaald. Daar stapt Mehdi Sohrabi opnieuw dit artikel binnen.

Eerst wilde het Spaanse Geox met Sohrabi's punten een plek veroveren in de World Tour. Maar de werkgever van Juan José Cobo, de winnaar van de Vuelta in 2011, kreeg zijn zaakjes niet rond en stapte uit het wielrennen.

Vervolgens dong het Franse AG2R naar zijn gunsten, maar uiteindelijk was het Belgische Lotto de gelukkige. Dat was nodig ook, want het vertrek van Philippe Gilbert - en met hem 1.000 UCI-punten - had een groot gat geslagen bij Lotto.

En dus was Sohrabi met zijn vriendelijke vollemaansgezicht het stralende middelpunt op de ploegenpresentatie begin dit jaar. In gebrekkig Engels zei de Iraniër zich vooral veel voor te stellen van het wielrennen op kasseien. Hij zou zijn best doen de kopmannen in stelling te brengen en hoopte te zijner tijd ook eens als troef te worden uitgespeeld.

Het is er niet of nauwelijks van gekomen. Problemen met zijn visum hielden Sohrabi grotendeels weg van de kasseienkoersen in het voorjaar. In het najaar bediende hij zijn werkgever nog wel met een tweede plaats op het Aziatische kampioenschap, maar het was niet genoeg voor contractverlenging. Sohrabi is vriendelijk bedankt voor zijn punten. Daarvoor kan Lotto nu rekenen op André Greipel.

De ongemakkelijke relatie tussen werkgever en werknemer als het om de wielerpunten gaat, komt ook naar voren in de ruzie tussen de Deen Jakob Fuglsang en zijn ploegleider bij Radioshack, Johan Bruyneel. Halverwege het seizoen gaf Fuglsang te kennen dat hij volgend jaar elders aan de slag wil. Met onmiddellijke ingang was de 27-jarige Deen persona non grata in eigen kring. Hij werd voor geen enkele wedstrijd meer geselecteerd, zelfs niet voor de Ronde van Lombardije waar hij in 2010 nog als vierde was geëindigd.

Een andere werkgever kiezen staat in het wielrennen gelijk aan verraad: alle goede resultaten die Fuglsang in de tweede helft van het seizoen kon behalen, zouden per saldo een concurrent van Bruyneels ploeg ten goede komen.

Fuglsang in een interview met de Amerikaanse website Velonation: 'Het is treurig dat een ploeg als Radioshack meer waarde hecht aan punten dan aan resultaten.' De zeges die hij dit jaar behaalde in de ronden van Luxemburg en Oostenrijk gaan nu naar Astana, waar hij inmiddels een driejarig contract tekende.

Wie wordt de Mehdi Sohrabi van 2012? Reinardt Janse van Rensburg, een Zuid-Afrikaans talent, kwam bijna even vaak juichend over de streep als Mark Cavendish. Hij onderhandelt met het Nederlandse Argos-Shimano.

Misschien wordt het wel Hossein Alizadeh, ook uit Iran. En de Argentijn Maximiliano Richeze werd voor zijn prestaties beloond met een plaats bij het Italiaanse Lampre.

De wielerexoten zijn in trek, vooral degenen die een Aziatisch of Afrikaans klassement van de UCI op hun naam hebben geschreven. Ze leveren Europese ploegen punten op en publiciteit. Van dat laatste hoopt ook de UCI een graantje mee te pikken. De federatie wil de sport internationalisering. Het zou kunnen verklaren waarom de UCI het kopen van punten indirect stimuleert.

Op zich begrijpen de ploegen de noodzaak van een klassement om wedstrijden soortelijk gewicht te geven. Voor de herkenbaarheid van de sport is het belangrijk dezelfde clubkleuren terug te zien in de belangrijkste koersen.

Maar de overwinning van de kopman of een sprinter is ook het werk van een teamgenoot die hem in stelling brengt. Dat zou ook beloond moeten worden en dat gebeurt in het huidige systeem niet. Marc Sergeant van Lotto in het Belgische dagblad De Morgen: 'Zoals het nu gaat, kun je een kampioen kopen. In welke andere sport kan zoiets?'

Net als zijn collega Harold Knebel van Rabobank pleit Sergeant ervoor de punten te verdelen tussen ploegen en coureurs. 'Een systeem van fiftyfifty zou redelijk zijn.'

Bij Argos-Shimano, dat volgend jaar vrijwel zeker aan de World Tour deelneemt, herkennen ze de puntenjacht die gaande is. In gesprekken met renners en hun zaakwaarnemers gaat het geregeld over de 'rider value' die uitdrukt wat een renner waard is, zegt Marloes Poelman namens de ploeg. 'Makelaars proberen die waarde uit te buiten. Dat zou ik ook doen.'

De verrichtingen van uitblinkende Aziaten en Afrikanen ontgaan ook de Nederlandse ploeg niet. Poelman: 'We zijn niet gebonden aan nationaliteiten, maar willen wel dat renners in onze filosofie passen. En je moet je natuurlijk wel afvragen hoe zo'n renner het er in Europa vanaf brengt. Koersen in Afrika is anders dan in Vlaanderen.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden