Het digitale leven van een muzikant is zwaar: 5 apps om dit te verbeteren

Artiesten en organisatoren zitten tegenwoordig op alle sociale netwerken om met hun fans te communiceren. Dat heeft veel voordelen, maar het kost ook veel tijd. Tijdens de 'Music Tech-presentaties op Eurosonic Noorderslag presenteren vijf bedrijven zich voor de verzamelde artiesten en organisatoren, waarbij het gaat om efficiëntie en het managen van sociale content.

Het bedrijf Interllitix verzorgt rifd-technologie voor evenementen. Zo ook voor Eurosonic. Alle bezoekers hebben in hun polsbandje een chip die precies vermeldt welke mate van toegang ze hebben. Bezoekers moeten bij elke zaal en conferentie in- en uitchecken, zodat Eurosonic kan zien welke zalen vol zijn. De organisatie kan dan via Twitter aan mensen laten weten waar nog wel plek is en kunnen daar later met logistiek en materiaal op inspelen. Naast logistiek, veiligheid en registratie zijn er nog talloze andere - leukere - mogelijkheden Zo kunnen bijvoorbeeld bezoekers van een seminar 's avonds op een andere locatie een gratis drankje krijgen. Of ze kunnen achteraf aanbiedingen of e-mails krijgen. Zo wordt bijvoorbeeld een conferentie een stuk interactiever.

Kollector
Een andere efficiëntie tool is Kollector. Hiermee kunnen artiesten, copyrighthouder of marketeers precies zien waar en wanneer hun muziek afgepeeld wordt op een radiostation. Op dit moment worden er bijna 2000 radiostations in 56 landen gevolgd, maar aan het einde van het jaar zullen dit er al 5000 zijn. Volgens de oprichter van Kollector zijn copyrighthouders gefrustreerd omdat ze weinig inzicht hebben in hoe vaak hoe hun muziek wordt afgespeeld; ze zijn daarvoor afhankelijk van copyrightinstanties. Dit gaat veranderen.

Realtime kunnen artiesten inzicht krijgen in welke landen hun muziek populair is. Hier kunnen ze hun promotionele activiteiten weer op afstemmen.

Topspin
Topspin is een online platform waarmee artiesten vanuit één plek op het web hun content kunnen verspreiden naar sociale media en hun muziek kunnen verkopen via online diensten. 'Het gaat er niet om fans naar jouw site trekken; als artiest moet je zijn waar potentiële fans interesse in jouw muziek tonen.

Met Topspin kunnen artiesten de afname van hun content en verkoop van hun muziek en merchandise weer in eigen hand nemen. Via één plek kunnen ze de verkoop van T-shirts, tickets, abonnementen en digitale muziek via verschillende platformen managen. Artiesten krijgen namelijk minder inkomsten uit nieuwe platformen zoals iTunes en Spotify. Maar het gaat ook om het verbeteren van de fanervaring. Omdat het ook makkelijker wordt gemaakt voor fans om muziek, video's en foto's van hun favoriete band te delen op hun favoriete sociale netwerken. 'Je bereikt een 18-jarige via hun vrienden. Het hele web wordt een fanstore', zegt de oprichter van Topspin.

Marcato
Marcato is een softwareprogramma om het organiseren van festivals efficiënter en beter te laten verlopen. 'Een festival wordt georganiseerd vanuit passie, niet omdat je chaos en 100 telefoontjes per dag wilt. Via één plek kan alles rondom een festival worden gepland en bijgehouden', zegt de oprichter van Marcato. Een verkeerd gespelde naam van een artiest kan bijvoorbeeld direct op alle verschillende platformen worden gewijzigd. 'We hebben allemaal hele dure apparaten, zoals iPhones en Macbooks, maar we gebruiken de volledige capaciteit niet. Soms lijkt het of we achter typemachines van 2000 dollar zitten.'

Webdoc
De laatste web app voor muzikanten is webdoc. Ook dit bedrijf richt zich op het verspreiden van content via sociale media. Als je je fans wilt laten weten dat je een optreden geeft, moet je dat op allemaal verschillende services doorgeven: Twitter, Google, Facebook. Dit wil je verrijken met content van YouTube, Vimeo, Flickr en Soundcloud. Met Webdoc kun je alles - de locatie, een video, foto's van een concert - in één leuke widget zetten en meteen op alle platformen delen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden