Het decolleté daalt en ook het gouden kruis bezwijkt

Je mag pas terugkomen als je Madame de Tourvel hebt 'neergelegd'. Zo luidt de uitdagende boodschap van Marquise de Merteuil aan het adres van Vicomte de Valmont....

Natuurlijk neemt hij de uitdaging aan. Zeker van zijn zaak, wil hij zijn beloning alvast op krediet: een nacht vol passie met de marquise, ooit zijn minnares, al jaar en dag zijn partner in wreed-vunzige en tegelijkertijd natuurlijk o zo heerlijke intriges in Franse adellijke kring.

Het spel rond Madame de Tourvel vormt de kern van Les liaisons dangereuses van Christopher Hampton naar de roman van Choderlos de Laclos. Kasteel Amstenrade fungeert dezer dagen als passend decor voor de vertolking ervan door het Maastrichtse gezelschap Het Vervolg, dat hier in de regie van Hans Trentelman een onderhoudend kostuumdrama neerzet.

Vanaf de overkapte zitplaatsen in de kasteeltuin heeft het publiek een mooi omkaderd zicht op de bordestrap en de hoge kasteelramen waarachter soms een enkel silhouet een verhaal op zich verbeeldt en waarvoor koetsen en courtisanes af en aan rijden. Op de onopgesmukte speelvloer ervoor is het getuige van de wildste ontboezemingen en tederste momenten. In korte, snelle scènes ontvouwt zich de ene verwikkeling na de andere met Merteuil-Valmont als katalysatoren.

Hun ooit fatsoenlijke slachtoffers zijn niet bestand tegen hun verwoestende verleiding - ook Madame de Tourvels decolleté daalt en uiteindelijk is zelfs het gouden kruis verdwenen. Dat alle machinaties zich uiteindelijk tegen het tweetal zullen keren, is onontkoombaar.

Niet dat Les liaisons dangereuses een moralistisch drama is, helemaal niet. De toon is vaak luchtig en het wemelt van de relativerende grapjes en verwijzingen. De tekst van Hamptons bewerking is scherp en geestig (met dank aan vertaler Ger Thijs) en de acteurs kunnen er goed mee overweg. Afgezien van enkele korte, minder noodzakelijke fragmenten aan het einde, rijgen de scènes zich aaneen tot een soepel stuk met een hoog tempo en goede timing.

Vooral de gesprekken tussen de mooie macho Valmont (Geert Jan Romeijn) en de medogenloze markiezin (fraaie rol van Marie-Christine de Both) resulteren in een flitsend verbaal steekspel dat uiteindelijk alle drijfveren blootlegt. En dan is het te laat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.