Het dal roept, meedogenloos en koud

Het onweerlegbare voordeel van sporten op de pc virtueel, vanuit de luie stoel is dat volledige ongeschiktheid geen enkel beletsel vormt....

Zelfs seizoenen en klimaat doen er niks toe. Dat bewijzen de snowboard-games Amped 2 (Xbox), 1080 Avalanche (GameCube) en SSX 3 (voor alle consoles en de pc). Terwijl de mussen gebraden uit de goot vallen, knarst op tv de sneeuw onder de skischoenen.

Opvallend is dat er meer snowboard-dan ski-spellen zijn. Dat hangt samen met het imago dat de sport aankleeft: ruige knapen en meiden die zich in grunge-kleding van de besneeuwde hellingen storten, liefst vvan de platgetreden pistes. Dat beeld past bij het jonge publiek, de voornaamste afnemer van games. Ook de muziekkeuze is op de jeugd afgestemd: op Beethoven kun je kennelijk niet boarden.

Van de drie titels is Amped 2 het serieust. Veertien professionele snowboarders, onder wie Jeremy Jones, Mikey LeBlanc, Travis Parker en Janna Meyen maken hun (digitale) opwachting. De wedstrijdbanen zijn levensecht gekopieerd: Laax in Zwitserland, Mount Buller in Australin de Nieuw-Zeelandse Harris Mountain, inclusief helikopterlift.

Amped 2 bootst de werkelijkheid zed na dat het eng is en af en toe ook behoorlijk frustrerend. Ongeoefende plankski die van koers raken, kunnen in het besneeuwde equivalent van drijfzand belanden. Met moeizaam wurmen komt de boarder dan weer in beweging. Botsingen zijn er in overvloed: in het gewone leven zou een Amped-boarder zijn nut voor elke donor-zoeker zijn verloren. Amped 2 is voor realisten en doorbijters Al iets meer van de realiteit losgezongen is SSX 3. Hier is met computers een piste tussen drie imaginaire pieken geschapen. In dit berggebied is het heerlijk dwalen. De bedachte wereld is weids: een afdaling houdt de speler tien tot dertig minuten op de been.

Tijdens wedstrijden zijn extra punten te verdienen met halsbrekende toeren. Deze stunts, Ubers en Super Ubers, maken van de doodsmakken die wel eens op tv zijn te zien een lachertje. Knap: hoe hard de figuren in SSX 3 soms ook in de sneeuw kletteren, kleerscheuren blijven uit.

1080 Avalanche tart e natuurwetten. Alleen al de snelheden die snowboarders in dit spel bereiken, zijn niet van de wereld. Als het tempo al niet moordend is, dan ligt de dood wel op de loer in de ILLUSTRATIES MICROSOFT vorm van dwarsliggende fauna: onwetend van hun naderende einde schuifelen herten en eekhoorns over de pistes, gadegeslagen door publiek in helikopters en zelfs straaljagers.

De racecircuits leiden spelers dwars door drukke skidorpen, door nauwe stegen, over vuilnisbakken, over balkons en daken, over instortende bruggen het dondert niet of er aupt wel sneeuw ligt. De boarders in 1080 Avalanche willen maar een ding: zo snel mogelijk naar beneden. Een afdaling neemt nimmer meer dan drie minuten in beslag. Opvallende extraatjes in dit spel: de mogelijkheid tegenstanders een pootje te lichten, of op de hielen te worden gezeten door ijzingwekkende sneeuwlawines.

Virtueel snowboarden is, om met Youp van 't Hek te spreken, niks voor de Buckler-drinkers. Er doet zich sowieso geen enkele gelegenheid tot aprski voor. Het dal roept, hard en koud.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden