Het curriculum vitae: de geschiedenis in vogelvlucht

Het cv is al meer dan 500 jaar een instrument waarmee we onze werkervaring laten zien aan werkgevers. Waar het curriculum vitae begon als een handgeschreven brief in de 15e eeuw, is het cv hedendaags uitgegroeid tot een digitaal en persoonlijk visitekaartje. Dé reden voor VKbanen om 500 jaar geschiedenis van het cv in vogelvlucht door te nemen.

© THINKSTOCK

1482-1500: het jaar waar het allemaal begon. Leonardo da Vinci schrijft als eerste zijn werkervaring op. 18 jaar later schrijft een reiziger in Engeland een brief ter introductie van zichzelf. Hij noemt het 'resume', oftewel curriculum vitae (levensloop in het latijn).

1930-1960: In 1930 waren cv's slechts een formaliteit en tijdens een lunch met de werkgever werden ze even snel geschreven. In 1940 lijken de cv's op ware Facebookpagina's, niets blijft anoniem: religie, gewicht, lengte enz. Vanaf 1950 wordt het insturen van een cv van sollicitanten verwacht en is het niet langer een formaliteit. Vanaf 1960 wilden werkgevers -naast persoonlijke gegevens- ook graag horen wat de interesses en hobby's waren van sollicitanten. Het cv afkomstig uit deze jaren werd voornamelijk getikt op de ouderwetse typemachine.

1970-1983: De ingang van het digitale tijdperk. De introductie van de videoband (VHS) in 1980 zorgde ervoor dat werkzoekenden een sollicitatievideo konden opnemen. En met de invoering van Microsoft Word in 1983 zagen cv's er stukken professioneler uit.

1987-1995: Cv's werden veelal verstuurd per fax naar de werkgever tot in 1994 het internet zijn intrede deed. Grote carrièresites als Monsterboard en Careerbuilder schoten als paddestoelen uit de grond. In 1995 werd de fax dan ook ingeruild voor -de nog steeds gebruikte- e-mail.

1996-2002: In 1996 lanceert Adobe een reader waardoor sollicitanten konden kiezen voor een CV in PDF-bestand in plaats van een Word bestand. Vanaf 2002 ontdekken sollicitanten steeds meer interactieve manieren om zichzelf te introduceren aan werkgevers.

2003-2007: De professionele netwerksite LinkedIn doet in 2003 zijn intrede op het word wide web. En ook wordt het steeds populairder om via de website Youtube sollicitatiefilmpjes op te nemen en rond te sturen.

2008- vandaag:
Werkgevers ontdekten de zoekoptie in Google. Sollicitanten worden uitgebreid opgezocht en gescreend. Ook social media wordt steeds belangrijker in het sollicitatieproces. Door het inzetten van digitale cv's met infographics, filmpjes en andere multimedia, onderscheiden werkzoekenden zich van de 'eenheidsworst'. Dit jaar alleen zullen wereldwijd honderd miljoen cv's aangeboden worden aan werkgevers. (Bron: rezcore.com)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.